Autor: Wioletta Fabrycka
CSR (corporate social responsibility), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu – to, najkrócej mówiąc, takie prowadzenie działalności, by pozwalała na harmonijną współpracę z bezpośrednim otoczeniem firmy i pracownikami oraz wywierała jak najmniej negatywny wpływ na środowisko. To gotowość ze strony organizacji do wzięcia odpowiedzialności za skutki swoich decyzji i działań w trzech głównych obszarach – pracownicy, partnerzy biznesowi i klienci oraz środowisko.
CSR to nie tylko etyczne prowadzenie firmy. Chodzi o świadomość i poczucie odpowiedzialności za innych oraz szczerą potrzebę tworzenia wartości wspólnych dla wszystkich tzw. interesariuszy. Hotel jest oczywiście przede wszystkim przedsiębiorstwem, inwestycją, która ma przynosić określone wyniki ekonomiczne, ale CSR nie stoi w opozycji do tego stwierdzenia. Zarządzający wielu firm podejmują działania CSR, gdyż dostrzegają ich konkretną wartość i są głęboko przekonani, że dają one korzyści nie tylko wizerunkowe.
Zrównoważony projekt i budowa
Pisząc o CSR jako przedstawiciel generalnego wykonawcy obiektów kubaturowych, w tym hoteli, nie mogę nie zacząć od kwestii zrównoważonego budownictwa. Branża budowlana w największym stopniu przyczynia się do tworzenia PKB państw europejskich i zatrudnia najwięcej ludzi w porównaniu z innymi gałęziami przemysłu. Jest też niestety jednym z głównych źródeł emisji CO2 (odpowiada za jedną trzecią globalnej emisji gazów cieplarnianych), a budynki stanowią 40 proc. udziału w światowej konsumpcji energii. Dlatego standardem już, a nie tylko trendem, staje się inwestowanie w „zielone” budynki, będące odpowiedzią na założenia zrównoważonego rozwoju. Branża hotelowa również uznawana jest za tę, która znacząco zmienia otoczenie.
Wśród hoteli pojawia się coraz więcej takich, które uzyskują ekologiczne certyfikaty, nie musząc się już obawiać, że klienci będą postrzegać ich usługi jako znacząco droższe niż w hotelach niecertyfikowanych. Goście sami czują coraz większą odpowiedzialność za stan środowiska i świadomie wymagają od hoteli znaczących zmian na tym polu. Jednak raporty Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC pokazują, że certyfikowanych obiektów hotelowych (w jednym z czterech najbardziej znanych systemów certyfikacji, w wypadku hoteli to LEED i BREEAM) jest jeszcze w Polsce mało w stosunku do obiektów biurowych, handlowych czy przemysłowych. W 2017 r. było ich siedem, a w 2018 r. – 12.
Hotele mogące się już poszczycić posiadaniem certyfikacji LEED czy BREEAM wskazują na aspekty inwestycji mające znaczenie dla certyfikacji (i zarazem dla jednego z trzech filarów CSR, jakim jest środowisko), takie jak: efektywność energetyczna budynku i jego instalacji, bezpieczne i poddające się recyklingowi materiały wykończeniowe, wykorzystanie [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz