Autor: Jacek Czauderna, Hello Coffee
Kawa jest zawsze nieodłącznym elementem podczas pobytu w hotelu czy centrum konferencyjnym. Jednak większość obiektów hotelarskich i konferencyjnych serwuje kawę nierównej jakości. Dlaczego tak się dzieje i co można zrobić, aby wyeliminować ten problem?
Serwowana jest na wiele sposobów – od słoika z łyżeczką i wrzątkiem poprzez ekspresy przelewowe po zaawansowane automatyczne ekspresy do serwowania różnych rodzajów kaw czarnych, białych, czekolady na gorąco. Patrząc z punktu widzenia managera czy właściciela hotelu, wszystkie te „narzędzia do serwowania kawy” mają wiele ułomności, z którymi obsługa musi sobie radzić każdego dnia. Dlatego warto zacząć od opisu formatów surowca, z którego powstaje filiżanka kawy, oraz problemów z tym związanych.
Kawa ziarnista
Wielu klientów, z którymi miałem okazję rozmawiać na temat optymalnego rozwiązania serwisu kawowego, na wstępie zaznaczało, że bardzo ważne, aby to była kawa ziarnista i najlepiej 100-procentowa arabica. Dlaczego? Może z powodu przereklamowanego chwytu z hasłem „100 proc. arabica”. Tymczasem ten rodzaj kawy nie do końca przypada do gustu konsumentom. Z badań wynika, że wolą łagodniejsze, delikatniejsze w smaku, nie kwaskowate, czyli wprost przeciwne do efektu, jaki daje właśnie czysta arabica. Oczywiście z preferencjami smakowymi bardzo trudno dyskutować, ale blendy kawowe, takie jak 70 proc. arabica i 30 proc. robusta, na pewno znajdą w Polsce wielu więcej zwolenników. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich kaw ziarnistych, bez względu na mieszankę, jest czas serwisu. I w tym wypadku 25-30 sekund zajmie podanie filiżanki kawy świeżo mielonej. Oczywiście jeżeli chcemy podać dobrą smakowo, czarną z gęstą cremą.
Kawa mielona
Dzięki zakupowi już zmielonej kawy omija się ten etap produkcji, ale wówczas wkraczamy w temat procesu zaparzania tej kawy, np. za pomocą wielkich, automatycznych ekspresów przelewowych, przykładowo z dwoma zbiornikami po 11 litrów każdy. Wtedy trzeba pamiętać o filtrach, wymaganym czasie na zaparzenie kawy, odpowiednim dozowaniu mielonego produktu na litr wrzątku. Do tego rzeczy oczywiste: powstające fusy, wylewanie niewypitej kawy do zlewu. Do tego dochodzi kolejny problem, a mianowicie potrzebna jest osoba do parzenia kawy i napełniania np. dzbanków (termosów) do serwisu na sali konsumpcyjnej.
Kawa w kapsułkach
Często słyszę w hotelach pięciogwiazdkowych: „nic nie poradzę, nasi goście oczekują najwyższej jakości kawy i dlatego serwujemy ją w kapsułkach”. W tym miejscu bardzo trudno jest polemizować z definicją „najwyższej jakości”, na którą składa się wiele czynników. Ale zdarzają się sfrustrowani goście konferencji, czekający w kolejce na swoją kawę, której szansa wypicia oddala się proporcjonalnie do upływu czasu w trakcie przerwy, bo także w tym formacie produktu czas około 20 sekund na podanie filiżanki jednej kawy jest nieunikniony. Mamy tutaj też ryzyko, że kapsułka się zawiesi, zostanie niewłaściwie włożona do podajnika lub [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz