Rafał Burski,
dyrektor E-commerce, Satoria Group
Pierwsze półrocze podzieliłbym na dwie części, czyli na I i II kwartał. Cała Warszawa w STR traci na frekwencji zarówno w I, jak i II kwartale, przy czym wzrost ceny średniej był wyższy w pierwszym, a w drugim już minimalny. Natomiast jeśli spojrzymy na segment midscale & economy, to tu sytuacja wygląda nieco inaczej. Tutaj jeszcze w pierwszym kwartale rynek stabilnie rósł zarówno pod względem frekwencji, jak i obłożenia. W drugim zauważalne jest to, że RevPAR jest budowany już tylko ceną średnią, a nie obłożeniem. Wiemy, że znacząco wzrosła podaż nowych hoteli. Dodatkowo w drugim kwartale mieliśmy nietypowe dwa bardzo długie weekendy w maju, co zazwyczaj nie poprawia wyników Warszawy rok do roku.
Generalnie można powiedzieć, że z rosnącymi od trzech lat pod względem frekwencji weekendami coś się stało właśnie w tym drugim kwartale. Analizując bardziej szczegółowo dane z STR dzień po dniu, zauważalna jest dużo mniejsza liczba dni z dodatnią dynamiką wzrostu obłożenia rok do roku, mniej jest również dni obłożonych powyżej 90 proc. rok do roku. Najważniejsze jest jednak to, aby utrzymywał się regularny wzrost cen średnich, które zrekompensują braki we frekwencji. Przed nami jesień i mocne biznesowo miesiące w Warszawie. Pomimo braku jakichś większych wydarzeń w tym roku, tak jak w roku ubiegłym, jest to nadal szansa na stabilny rozwój i wzrost RevPAR-u, gdzie jego głównym bodźcem będzie cena.
Należy pamiętać, że kondycja gospodarki jest bardzo dobra i w drugim kwartale PKB wzrosło o 5 proc. rok do roku, prognozy na trzeci kwartał zakładają jego utrzymanie na tym poziomie, ale w IV ta dynamika ma już nieco wyhamować. Obserwujemy większy wolumen rezerwacji on the books we wszystkich segmentach rynkowych na kolejne miesiące rok do roku, co nas uspokaja, jest to również główna przesłanka do pracy nad ceną średnią. Oczywiście w tym wypadku istotne jest, aby cała branża pracowała na ten wynik w ten sam sposób, utrzymując ceny na poziomie segmentu hoteli i standardu, w którym działają. Niedawno został otwarty 3-gwiazdkowy hotel w Wilanowie, który pozycjonuje się cenowo na poziomie jednogwiazdkowych ibisów Budget. Taka sytuacja nikomu nie pomaga, a najmniej właśnie nowo otwartemu obiektowi.
Patrząc strategicznie, jest to niepotrzebne psucie rynku, prowadzące do jego kurczenia. Jeśli ktoś poprawnie ułożył budżety na obecny rok, to na pewno wziął pod uwagę wejście podaży nowych pokoi i potencjalny spadek frekwencji, natomiast nie założył wejścia nowego obiektu,który nie będzie potrafił zdefiniować poprawnie cen na rynku bądź co bądź dojrzałym już, jeśli chodzi o revenue management. Dodatkowo czynnikiem zmieniającym obraz warszawskiego rynku jest wzrost rynku apartamentów pod wynajem krótkoterminowy, czyli tzw. szara strefa, która zgodnie z tym, co zapowiedziało Ministerstwo Turystyki, powinna być uregulowana do końca przyszłego roku. Dziś jed [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz