Hotel przyjazny ludziom i środowisku

Autor: Anna Jabłońska
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jest w ostatnich latach coraz ważniejszym tematem w polskiej branży hotelarskiej. Chociaż wciąż jeszcze daleko jej do światowych standardów, to coraz więcej liczących się w kraju hoteli oraz międzynarodowych sieci wprowadza ten system u siebie. Czym jest CSR i co jest w nim najważniejsze? Hotel można porównać do zaawansowanej technologicznie maszyny, w której nieustannie pracuje tysiące trybików i podzespołów. Każdy z nich jest przy tym niezwykle ważny i musi być sprawny. To przedsiębiorstwo, którego działalność znacząco wpływa na środowisko naturalne. Megawaty energii elektrycznej, hektolitry wody i ścieków, chemii i odpadów… Wszystko to ma wpływ na środowisko naturalne, dlatego coraz częściej hotele kładą nacisk na działania proekologiczne i dbałość o otoczenie, w którym funkcjonują. Tym bardziej, że również świadomość gości hotelowych w tym zakresie jest coraz większa. – Wynik badania zrealizowanego przez Havas Media w Polsce w maju tego roku, nasuwa jednoznaczny wniosek: konsumenci oczekują od firm, że będą społecznie odpowiedzialne – podkreśla Katarzyna Nowak, corporate communication & PR manager sieci Orbis. – 69 proc. konsumentów zadeklarowało, że firmy powinny walczyć z niesprawiedliwością społeczną, a 58 proc. przykłada wagę do tego, w jaki sposób produkty, które kupują, oddziałują na społeczeństwo. Dużą naiwnością byłoby niewzięcie tych ważnych wniosków pod uwagę. Tym bardziej iż każdy produkt i usługa w hotelu, każda inicjatywa i zachowanie hotelarzy są oceniane i podlegają opinii w mediach społecznościowych. CSR w hotelu Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) staje się nie tylko obowiązującym trendem, ale także koniecznością, jeśli hotel chce dbać o dobry wizerunek. I nie chodzi tu wyłącznie o to, żeby goście czuli, że troszczy się o ich dobry nastrój, dba o standardy przypisane kategorii obiektu i spełnia ich oczekiwania. Nie ma przecież nic gorszego niż przekonanie klienta, że firma, w której wydaje swoje pieniądze, nastawiona jest wyłącznie na zarabianie pieniędzy. Hotel odpowiedzialny społecznie wysyła potencjalnym klientom komunikaty, że zależy mu przede wszystkim na człowieku – nie tylko na gościach, ale takie na partnerach biznesowych, pracownikach, sąsiadach, środowisku, w którym żyje, a nawet przyszłych pokoleniach. Jednak nie chodzi tu wyłącznie o chwytliwe teksty marketingowe pojawiające się w mediach. – Idea społecznej odpowiedzialności biznesu rozwija się w Polsce już od kilku dobrych lat – zauważa Karolina Celińska, kierownik marketingu w sieci Qubus Hotel. – Niestety często jeszcze firmy, które podejmują działania w obszarze CSR, robią to nieregularnie i jest to dla nich bardziej promocja PR-owa niż element efektywnej polityki zarządzania firmą. A potrzebne są konkretne kroki, które przynoszą efekty. CSR polega na tym, aby podejmować działania uwzględniające interesy otoczenia firmy, tzw. interesariuszy, czyli tych wszystkich grup, które mają cokolwiek wspólnego z prowadzonym przez nią biznesem. Nie tylko udziałowców i gości, ale społeczności, w której funkcjonuje. Ochrona środowiska, wspieranie społeczności lokalnej, kodeks etyczny, dbałość o rozwój zawodowy i osobisty pracowników – to główne działania podejmowane w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Warte je wprowadzać w życie, bo poza dobrą opinią w oczach gości i otoczenia społecznego, może również przynosić wymierne korzyści materialne. Chociażby związane z oszczędnościami wynikającymi z minimalizowania strat. – Ekologia to już wręcz obowiązek odpowiedzialnego inwestora – zwraca uwagę Renata Sobczyńska, dyrektor ds. komunikacji w Zdrojowej Invest & Hotels. – Nie należy rozwiązań przyjaznych środowisku rozpatrywać jedynie przez pryzmat kosztów, ale podkreślać ich aspekt oszczędności w długim okresie oraz przyszłe korzyści społeczne. Myślenie ekologiczne u podsta w Koncepcję działań związanych z dbaniem o środowisko najlepiej rozpocząć jeszcze zanim powstanie hotel i uwzględnić ją już w fazie projektowej. – Wyjściowa koncepcja jest kluczowa, gdyż o tym, czy obiekt spełni ekologiczne kryteria i standardy, zadecyduje m.in. jego lokalizacja, usytuowanie budynku względem stron świata, zwarta bryła, a także rozwiązania instalacyjne i elektryczne, które znacząco wpływają na zmniejszenie zapotrzebowania na energię – tłumaczy Magdalena Federowicz-Boule, współwłaścicielka pracowni projektowej Tremend. – Istotne są również specjalnie dobrane rozwiązania materiałowe, uwzględniające położenie obiektu, odpowiednie rozmieszczenie przeszkleń, zieleń na fasadach i wewnątrz budynku czy zastosowanie surowców od [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *