Trudna sytuacja hotelu to nie grzech – możliwości restrukturyzacji

Autor: Tomasz Pieniążek
Formalna droga uzyskania ochrony przed wierzycielami, restrukturyzacji długów i rozpoczęcia nowej świetlanej przyszłości Mimo że od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących restrukturyzacji przedsiębiorstw minęło już ponad dwa lata, w dalszym ciągu wiedza o prawnych możliwościach ratowania firmy hotelowej jest bardzo niewielka, w szczególności wśród małych i średnich przedsiębiorców Na powodzenie biznesowe obiektu wpływa wiele różnych czynników. Na część z nich ma wpływ zarządzający, na część nie. W efekcie zdarza się, że projekt hotelowy popada w tarapaty finansowe. Zanim będzie za późno, warto wykorzystać możliwości, które na wzór rozwiązań europejskich zostały wprowadzone do polskiego prawa. W styczniu 2016 r. weszło w życie nowe prawo restrukturyzacyjne, które w sformalizowany sposób umożliwia firmom przejście od etapu uświadomienia sobie przez właścicieli trudnej sytuacji finansowej, poprzez proces restrukturyzacji, do etapu wyjścia na prostą. Cały czas w pełnej i uczciwej komunikacji z wierzycielami oraz ze wsparciem przepisów prawnych. Poniżej podstawowe zasady „nowej” restrukturyzacji. Kogo dotyczy prawo restrukturyzacyjne? Ustawa – Prawo restrukturyzacyjne ustala, w jaki sposób zrestrukturyzować firmę, ułożyć się z wierzycielami, jakie czynności i działania w firmie przeprowadzić, aby uniknąć ogłoszenia upadłości. Kogo dotyczy? Podmiotów niewypłacalnych lub zagrożonych niewypłacalnością. Podmiot (dłużnik) niewypłacalny to ten, którego opóźnienie w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące. Nie dotyczy to oczywiście jednostkowych zdarzeń, ale sytuacji całościowo. Drugi przypadek niewypłacalności to okoliczność, gdy przez 24 miesiące zobowiązania pieniężne dłużnika przekraczają wartość jego majątku. To ważne jako punkt wyjścia, ale najważniejsze w tej części jest to, że nowa ustawa otwiera furtkę do restrukturyzacji także podmiotom, które są na razie jedynie zagrożone niewypłacalnością, czyli takich, których sytuacja ekonomiczna wskazuje, że mogą w niedługim czasie stać się niewypłacalne. Ten aspekt daje wielu firmom szanse na restrukturyzację długo przed sytuacją, gdy jakakolwiek pomoc jest już bardzo trudna. A przecież zdarza się, że właściciel hotelu już wie, że obiekt, który wybudował, ma niewielkie szanse na samodzielne wyjście z trudnej sytuacji. Czym są układ i działania sanacyjne? Ustawodawca określił cztery tryby postępowania, które w zależności od sytuacji firmy – hotelu, przedsiębiorstwa – można zastosować. Różnią si [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *