Orbis z wyższymi przychodami i zyskiem

- W pierwszym półroczu 2018 r. nasza działalność osiągnęła dużą dynamikę. Pomimo wysokiej bazy z roku 2017 Orbis może pochwalić się wzrostem wskaźnika RevPar o +5,3%. Na dobre wyniki wpłynął przede wszystkim poziom średniej ceny, który wzrósł o +5,2% w porównaniu z pierwszą połową 2017 r. Wskaźnik frekwencji utrzymuje się na stabilnym poziomie. Pragnę podkreślić, że dzięki odpornym gospodarkom krajów regionu Europy Wschodniej, w dalszym ciągu odnotowujemy silny wzrost poziomu wskaźnika RevPAR na wszystkich naszych kluczowych rynkach: w Polsce (+4,6%), na Węgrzech (+8,4%) oraz w Czechach (+4,8%). – powiedział Gilles Clavie, prezes i dyrektor operacyjny Orbis SA.

Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA

Wyniki finansowe Solidne wskaźniki operacyjne w pierwszej połowie 2018 roku przełożyły się na dobre wyniki finansowe. Z pewnością jednym z czynników wpływających na osiągane wyniki jest odczuwalny w całym regionie wzrost kosztów pracy, wynikający z rekordowo niskich stóp bezrobocia. W związku z powyższym Orbis wzmacnia swoje działania koncentrując się na maksymalizacji przychodów ze sprzedaży. Zważywszy na fakt, że wraz z szybkim rozwojem technologii cyfrowej zmieniają się zachowania i oczekiwania gości, priorytetem dla Grupy jest zapewnianie klientom coraz lepszych doświadczeń poprzez personalizację świadczonych usług. Te starania przynoszą efekty w postaci wzrostu przychodów o +4,8% w ujęciu like-for-like (do poziomu 690 mln zł). Wskaźnik EBITDA operacyjna kształtuje się na poziomie 205 mln zł, co oznacza wzrost o 4,0% w ujęciu like-for-like w stosunku do roku ubiegłego. W oparciu o wyniki osiągnięte w pierwszym półroczu 2018 r. i prognozy na kolejne miesiące Spółka szacuje, że wskaźnik EBITDA operacyjna za cały rok 2018 będzie się mieścił w przedziale 465-480 mln zł W większości stolic krajów, w których Grupa Orbis prowadzi działalność motorem wzrostu była średnia cena. Frekwencja ukształtowała się w okolicach poziomu z roku poprzedniego. Spośród miast, w których zlokalizowane są hotele Grupy Orbis, najwyższy wzrost średniej ceny w porównaniu do poprzedniego roku zanotowano w Sofii (+21,5%), Rydze (+10,1%) i Poznaniu (+7%). Poznań osiągnął również najwyższy (na poziomie +16,3%) przyrost wskaźnika RevPAR wśród wszystkich polskich miast. Natomiast Warszawa i Trójmiasto odnotowały spadek wskaźnika RevPAR odpowiednio -1,9% i -1,2%, w wyniku znaczącej liczby nowych pokoi otwieranych na tych rynkach w ostatnich miesiącach. Wśród miast Europy Wschodniej, w których działa Grupa, wysoki wskaźnik przychodu na 1 dostępny pokój odnotowały hotele w Sofii, Rydze i Budapeszcie. Portfolio Orbis nadal rozwija sieć hoteli w szybkim tempie. W pierwszej połowie 2018 roku Grupa podpisała 12 nowych umów (w modelu asset light) w 6 krajach regionu. Dzięki nowym umowom franczyzy i zarządzania, od września br. 1500 nowych pokoi dołączy do sieci. Dzięki temu Grupa będzie bardziej zrównoważona pod względem modeli działalności  i lepiej zdywersyfikowana geograficznie. Wśród tych umów na szczególną uwagę zasługuje pierwsza umowa dotycząca hotelu pod nową marką Adagio, który zostanie wybudowany w Krakowie. Ponadto w pierwszym półroczu 2018 roku Orbis otworzył 5 nowych hoteli na podstawie wcześniej podpisanych umów franczyzy i zarządzania, powiększając sieć o ponad 600 nowych pokoi w 4 państwach regionu: w Polsce, na Węgrzech, w Słowenii i Macedonii. Jednocześnie spółka kontynuuje inwestycję w 5 nowych, własnych hoteli (łącznie ponad 800 pokoi), z których dwa - ibis Styles Warszawa Centrum (179 pokoi) i ibis Vilnius Centre (164 pokoje) - zostaną otwarte w drugiej połowie tego roku. W sumie w przygotowaniu są 44 projekty inwestycyjne, co oznacza przyrost 6 000 pokoi. Plan rozwojowy zapewni Spółce silną pozycję rynkową w nadchodzących latach. W zakresie zarządzania aktywami Grupa sfinalizowała transakcję sprzedaży i zarządzania zwrotnego hoteli Sofitel Budapest Chain Bridge i Novotel Szeged. Zgodnie ze strategią i planem inwestycyjnym na lata 2018-2022, Orbis przeznaczy pozyskane środki finansowe na przynoszące zyski projekty M&A w celu dalszego podnoszenia poziomu wskaźnika EBITDA i wartości spółki w przyszłości, np. nabycie hotelu Mercure Bucharest Unirii na początku lipca br. - Patrząc w przyszłość, jestem przekonany, że Orbis będzie podążał ścieżką wzrostu i generował dalsze zyski dla swoich akcjonariuszy. W dłuższej perspektywie dostrzegam szereg czynników napędzających wzrost spółki - z jednej strony intensywny organiczny rozwój dzięki doskonałości operacyjnej i efektywnemu zarządzaniu kosztami, a z drugiej strony dalszą rozbudowę sieci poprzez projekty rozwojowe oraz projekty M&A. Orbis ma odpowiednie środki na realizację swoich ambicji, dzięki czemu wspiera dalsze umacnianie Grupy w jej kluczowych obszarach: Wyniki, Portfolio i Ludzie. – podsumował Gilles Clavie.  


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *