Rozmowa z Gillesem Clavie,
prezesem zarządu i dyrektorem generalnym Orbis SA
Orbis odnotowuje rekordowo wysokie wyniki, otwiera hotele pod markami AccorHotels w nowych państwach, takich jak Słowenia czy Bośnia i Hercegowina, a ostatnio podpisał pierwszą umowę o zarządzanie obiektem prowadzonym pod aparthotelową marką Adagio w Krakowie. Europa Środkowo- -Wschodnia przeżywa boom na inwestycje w branży hotelarskiej. Jak długo, według pana, będzie trwała ta rynkowa koniunktura?
Dopóki gospodarki Europy Środkowo- -Wschodniej w skali makro będą się dobrze rozwijać, co oznacza średni wzrost PKB na poziomie +3,3 proc., dopóty sektor hotelarski będzie odnotowywał wzrost. Obecnie ta część Europy stała się po prostu bardzo atrakcyjna – oferuje nowe miejsca podróży oraz bardzo korzystny stosunek jakości do ceny, zarówno dla osób podróżujących służbowo, jak i turystów. W I kwartale 2018 r. warszawskie Lotnisko Chopina obsłużyło o 15 proc. więcej pasażerów niż w I kwartale 2017 r. Otwarto nowe połączenia ze Skopje, z Singapurem, Bordeaux, Norymbergą, Hanowerem.
Budapeszt włożył bardzo dużo wysiłku w promowanie turystyki korporacyjnej oraz rekreacyjnej i w efekcie turystyka na Węgrzech w 2018 r. gwałtownie wzrosła, to samo można powiedzieć o Rumunii i Pradze. Biorąc wszystkie te elementy pod uwagę, nie widzę obecnie żadnych negatywnych sygnałów na przyszłość. Nie należy jednakże zapominać, że hotelarstwo jest branżą charakteryzującą się cyklicznością, podążającą zarówno za wzrostami PKB, jak i za spowolnieniami w gospodarce. Orbis dysponuje ponad 70 hotelami w Polsce.
Czy są jakieś konkretne miasta, które szczególnie pozytywnie zaskoczyły was w tym roku?
Jeśli chodzi o wzrost wskaźnika RevPAR, bardzo pozytywne sygnały płyną z Poznania, który gościł w tym roku więcej targów, konferencji i innych międzynarodowych wydarzeń. Także Gdańsk i Kraków odnotowują wzrosty. Warszawa i Wrocław generują solidne, choć stabilne wyniki. Pamiętajmy jednak, że wciąż mamy dopiero połowę roku 2018. A jeśli chodzi o cały region Europy Wschodniej? Na Węgrzech odnotowujemy doskonałą koniunkturę i dwucyfrowy wzrost przychodów. Jest to również okres mocnych wzrostów w Czechach. Zasadniczo wszystkie kraje naszego regionu radzą sobie bardzo dobrze.
Orbis jest zarówno inwestorem na rynku hotelarskim, jak i operatorem hoteli w Europie Środkowo-Wschodniej. Jakie są wasze doświadczenia z bankami w tej części Europy? Co radzilibyście indywi [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz