Autor: Anita Bajdalska
Sposób zarządzania w dużej mierze ma wpływ na komunikację w zespole. W hotelowym SPA przepływ informacji jest zasadniczy dla jego sprawnego funkcjonowania. Od liderów oczekuje się więc nie tylko kompetencji w zarządzaniu, ale także wypracowania metod opartych na zaufaniu i sprawnym realizowaniu założonych celów.
Trudno mówić o idealnym stylu kierowania zespołem, bo taki nie istnieje. Sztuką jest natomiast przystosowanie zasad zarządzania do sytuacji, z jaką w danej chwili kadra musi się mierzyć. Na podstawie wielu obserwacji wyodrębniono kilka stylów zarządzania, które mimo upływu czasu i ewaluacji, związanej ze zmieniającymi się warunkami gospodarczymi i społecznymi, ciągle obowiązują. Style zarządzania w literaturze przedmiotu klasyfikowane są jako potencjalne i rzeczywiste. Potencjalny styl zarządzania jest pewnym wyobrażeniem kierującego o tym, w jaki sposób podwładni będą pracować i jak nimi zarządzać. Styl rzeczywisty jest odpowiedzią na realia działalności operacyjnej w hotelowym SPA.
Styl autokratyczny
Styl ten cechuje samodzielny i nieznoszący sprzeciwu sposób zarządzania. Najczęściej stosują go osoby apodyktyczne, które narzucają innym cele i nie chcą przy tym w żaden sposób zgodzić się na kompromis. Niejako odgórnie wyznaczają zadania dla zespołu i robią to w sposób bardzo szczegółowy. Osoba, którą wyróżnia taki styl zarządzania, jest stanowcza, a kierowanie zespołem sprowadza do wydawania nakazów i zakazów. Komunikacja z nią jest dosyć trudna, ponieważ uważa, że wie ona wszystko najlepiej i oczekuje od podwładnych bezwzględnego posłuszeństwa. Nietrudno się domyślić, że jest to bardzo ciężki dla współpracowników rodzaj managera. Arbitralność podejmowanych przez niego decyzji wiąże się z oczekiwaniem natychmiastowego ich wykonania, bez względu na to, czy inni się z tym zgadzają, czy też nie. W razie niewykonania poleceń, autokratyczny manager często stosuje kary regulaminowe, które natychmiast wprowadza w życie. Dla personelu SPA jest to bardzo trudny styl kierowania.
Empatyczni terapeuci są z natury kreatywnymi osobami, lubiącymi współpracować, często mającymi wiele ciekawych pomysłów. Chcą dzielić się uwagami i spostrzeżeniami, aby poprawiać pewne procesy, i robią to w dobrej wierze. Niestety w takim modelu zarządzania nie zawsze udaje [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz