Abonament RTV w obiektach hotelarskich – trzeba płacić

Autor: Joanna Borczyk
Obowiązek uiszczania przez obiekty hotelarskie abonamentu RTV (od każdego odbiornika), pomimo że ta kwestia była już przedmiotem orzeczeń sądowych, wciąż budzi duże emocje, a stanowisko organów, że hotelarze muszą go płacić, wywołuje sprzeciw wielu przedstawicieli branży. Hotelarze nie ustają w walce o uznanie, że obowiązek ten ich nie dotyczy. Walka ta jednak w większości wypadków kończy się przegraną. Nie inaczej było w sprawie rozpatrywanej niedawno przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w której sąd zdecydowanie orzekł o obowiązku zapłaty abonamentu RTV przez podmiot prowadzący hotel (wyrok z 21 listopada 2017 r., sygn. akt VI SA/Wa 1169/17). Hotel nie przekazuje odbiorników „do używania osobom trzecim”… Hotelarze, podejmując walkę z decyzjami ustalającymi opłaty abonamentowe za odbiorniki RTV w obiektach hotelowych, często powołują się na zwolnienie, o którym mowa w art. 5 ust. 2 pkt 3 ustawy. Zgodnie z tym przepisem „obowiązkowi rejestracji [a co za tym idzie opłacie] nie podlegają odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne przeznaczone przez przedsiębiorcę wyłącznie do sprzedaży lub przekazania osobom trzecim do używania na podstawie umów, jeżeli czynności te należą do przedmiotu działalności gospodarczej danego przedsiębiorcy”. Wskazując na ten przepis, właściciele hoteli podnoszą przede wszystkim, że odbiorniki RTV są przekazywane osobom trzecim na podstawie zawieranych z nimi umów o świadczenie usług hotelarskich. Stanowisko to jednak nie zyskało akceptacji organów, w tym sądów, które uznały, że „przedmiotem umowy o świadczenie usług hotelarskich nie jest sprzedaż lub przekazywanie do używania odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Odbiorniki telewizyjne stanowią element wyposażenia pokoi hotelowych i są wraz z innym sprzętem udostępniane do dyspozycji osób wynajmujących te pokoje. Korzystając z usługi hotelowej, nie zawiera się odrębnej umowy dotyczącej korzystania z odbiorników RTV. Przy wyposażeniu pokoi w odbiorniki telewizyjne należy liczyć się z obowiązkiem ich rejestracji i uiszczania opłat abonamentowych” (sygn. akt VI SA/Wa 2632/15). …ani ich nie wynajmujE Organy krytycznie odniosły się także do twierdzeń, że odbiorniki RTV będące w posiadaniu hotelu są przeznaczone do przekazania osobom trzecim, chcącym z nich korzystać, na podstawie odrębnej umowy najmu, niepowiązanej z umową o świadczenie usług hotelarskich. W odniesieniu do tego uznano, że nawet gdyby używanie odbiorników miało następować na podstawie osobnej umowy ich najmu, odrębnej od umowy hotelarskiej, nie miałoby to wpływu na odpowiedzialność hotelarzy. Zwolnienie miałoby zastosowanie, gdyby podmiot zakupił odbiorniki w celu ich zainstalowania w pokojach hotelowych, ale nie zainstalował ich jeszcze, p [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *