W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 r. na polskim rynku hotelowym sfinalizowano 16 transakcji na kwotę 350 mln euro, podczas gdy w tym samym okresie ub.r. zainwestowano w Polsce zaledwie 4 mln euro. Jak wynika z analizy firmy doradczej Cushman & Wakefield, Polska jest liderem regionu Europy Środkowo- -Wschodniej zarówno pod względem zainwestowanego kapitału, jak i liczby transakcji.
Na rynkach hotelowych Europy Ś r o d k o w o -Ws c h o d n i e j w pierwszym półroczu odnotowano 34 transakcje na ponad 700 mln euro, z tego połowę w Polsce (m.in. sprzedaż pakietu hoteli przez Warimpex, a także Sheratona w Krakowie, Radissona Blu w Warszawie oraz hoteli Mercure w Mrągowie, Jeleniej Górze i Karpaczu przez Orbis). Na drugim miejscu po Polsce znajdują się Czechy z sześcioma transakcjami o łącznej wartości 165,5 mln euro. Na czeskim rynku sfinalizowano jednak największą transakcję w regionie – zakup 293-pokojowego hotelu Marriott w Pradze za 90 mln euro, czyli ok. 307 tys. euro za pokój (krakowski Sheraton z 232 pokojami sprzedany został za 70 mln euro, czyli 301 tys. za pokój). – Rosnące zainteresowanie Europą Środkowo-Wschodnią wśród inwestorów lokalnych i międzynarodowych odnotowano ze względu na generowane przez branżę hotelową duże przychody. Zapoczątkowało to cykl wzrostowy aktywności inwestycyjnej, wpływając korzystnie w ostatnich kilku latach na początkowe stopy kapitalizacji, zwłaszcza w takich stolicach, jak Budapeszt, Praga i Warszawa. Pozytywny efekt domina zaczyna docierać także do miast regionalnych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem inwestorów – mówi David Nath, dyrektor działu hotelowego na Europę Środkowo-Wschodnią w firmie Cushman & Wakefield. Od czterech lat systematycznie rosną wszystkie główne wskaźniki efektywności, w tym średnia cena za pokój (ADR) i przychody na jeden dostępny pokój (RevPAR). Wynika to przede wszystkim z rosnącej liczby turystów oraz popytu wśród klientów biznesowych, a wraz z coraz silniejszym popytem rośnie również średnia cena za pokój, co przekłada się na wyższe wyniki finansowe operatorów hoteli. – W Europie Środkowo--Wschodniej wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze hotelowym rośnie szybciej niż na bardziej rynkach Europy Zachodniej. Ponadto ograniczone możliwości realizacji inwestycji deweloperskich na bardziej rozwiniętych rynkach Europy Środkowo--Wschodniej mogą przyczynić się do dalszego wzrostu średniej ceny za pokój, gwarantując inwestorom jeszcze wyższe przychody w przyszłości – uważa Frederic Le Fichoux, dyrektor sekcji rynku hotelowego w regionie Europy firmy Cushman & Wakefield, a Maria Zielińska, starszy doradca ds. rynku hotelowego Cushman & Wakefield w Polsce, dodaje: – Polska jest obecnie niekwestionowanym liderem w regionie pod względem zarówno wolumenu, jak i liczby transakcji inwestycyjnych. Przewidujemy, że dobre wyniki branży hotelarskiej, która zapewnia wysokie przychody, będą zachęcać inwestorów międzynarodowych i lokalnych do większej aktywności na rynku hotelowym. Inwestorzy są zainteresowani głównie hotelami działającymi pod markami międzynarodowymi w atrakcyjnych lokalizacjach.
Na rynkach hotelowych Europy Ś r o d k o w o -Ws c h o d n i e j w pierwszym półroczu odnotowano 34 transakcje na ponad 700 mln euro, z tego połowę w Polsce (m.in. sprzedaż pakietu hoteli przez Warimpex, a także Sheratona w Krakowie, Radissona Blu w Warszawie oraz hoteli Mercure w Mrągowie, Jeleniej Górze i Karpaczu przez Orbis). Na drugim miejscu po Polsce znajdują się Czechy z sześcioma transakcjami o łącznej wartości 165,5 mln euro. Na czeskim rynku sfinalizowano jednak największą transakcję w regionie – zakup 293-pokojowego hotelu Marriott w Pradze za 90 mln euro, czyli ok. 307 tys. euro za pokój (krakowski Sheraton z 232 pokojami sprzedany został za 70 mln euro, czyli 301 tys. za pokój). – Rosnące zainteresowanie Europą Środkowo-Wschodnią wśród inwestorów lokalnych i międzynarodowych odnotowano ze względu na generowane przez branżę hotelową duże przychody. Zapoczątkowało to cykl wzrostowy aktywności inwestycyjnej, wpływając korzystnie w ostatnich kilku latach na początkowe stopy kapitalizacji, zwłaszcza w takich stolicach, jak Budapeszt, Praga i Warszawa. Pozytywny efekt domina zaczyna docierać także do miast regionalnych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem inwestorów – mówi David Nath, dyrektor działu hotelowego na Europę Środkowo-Wschodnią w firmie Cushman & Wakefield. Od czterech lat systematycznie rosną wszystkie główne wskaźniki efektywności, w tym średnia cena za pokój (ADR) i przychody na jeden dostępny pokój (RevPAR). Wynika to przede wszystkim z rosnącej liczby turystów oraz popytu wśród klientów biznesowych, a wraz z coraz silniejszym popytem rośnie również średnia cena za pokój, co przekłada się na wyższe wyniki finansowe operatorów hoteli. – W Europie Środkowo--Wschodniej wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze hotelowym rośnie szybciej niż na bardziej rynkach Europy Zachodniej. Ponadto ograniczone możliwości realizacji inwestycji deweloperskich na bardziej rozwiniętych rynkach Europy Środkowo--Wschodniej mogą przyczynić się do dalszego wzrostu średniej ceny za pokój, gwarantując inwestorom jeszcze wyższe przychody w przyszłości – uważa Frederic Le Fichoux, dyrektor sekcji rynku hotelowego w regionie Europy firmy Cushman & Wakefield, a Maria Zielińska, starszy doradca ds. rynku hotelowego Cushman & Wakefield w Polsce, dodaje: – Polska jest obecnie niekwestionowanym liderem w regionie pod względem zarówno wolumenu, jak i liczby transakcji inwestycyjnych. Przewidujemy, że dobre wyniki branży hotelarskiej, która zapewnia wysokie przychody, będą zachęcać inwestorów międzynarodowych i lokalnych do większej aktywności na rynku hotelowym. Inwestorzy są zainteresowani głównie hotelami działającymi pod markami międzynarodowymi w atrakcyjnych lokalizacjach.
Dodaj komentarz