Coraz mocniejsza pozycja Grecji na liście ulubionych kierunków, duży wzrost sprzedaży wycieczek do Bułgarii i Egiptu, coraz większa liczba wcześniejszych rezerwacji i niegasnąca popularność opcji all inclusive – to obraz trendów w zorganizowanych wyjazdach letnich Polaków, wyłaniający się z raportu Polskiej Izby Turystyki.
Raport „Zagraniczne wakacje Polaków 2017” podsumowuje trendy w turystycznym sezonie letnim 2017 i pokazuje preferencje klientów polskich biur podróży. Sporządzony został przez Polską Izbę Turystyki na podstawie danych zebranych od trzech jej członków: Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl.
Udane wakacje dla biur podróży
Mijające już wakacje były pierwszym sezonem letnim, w którym obowiązywały nowe zabezpieczenia finansowe dla klientów biur podróży. Są oni obecnie objęci nie tylko gwarancjami bankowymi lub ubezpieczeniowymi, ale również ochroną w ramach Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Te dwa filary zabezpieczeń zapewniają stuprocentową gwarancję wypłaty środków w razie niewypłacalności organizatora turystyki.
„Poczucie finansowego bezpieczeństwa pozytywnie wpłynęło na wyniki sprzedaży ofert biur podróży. Szczególnie dobitnie widać to na przykładzie wzrostów notowanych przez zrzeszonych w PIT multi-agentów turystycznych, które w tym roku przekraczały 37 proc.” komentuje prezes PIT Paweł Niewiadomski.
Greckie wyspy dominują w czołówce
Podobnie jak rok temu, Grecja była ulubionym kierunkiem Polaków udających się na letnie wakacje z organizatorami turystyki. Jej udział w rynku letnich podróży zorganizowanych przekroczył jedną trzecią. Na drugą pozycję z udziałem ponad 14 proc. wysunęła się Bułgaria, prześcigając trzecią w tym roku Hiszpanię.
„Jest to kontynuacja zapoczątkowanego w 2015 roku trendu wypierania Egiptu i Turcji z pierwszej trójki ulubionych kierunków wakacyjnych. Towarzyszy temu umacnianie się pozycji krajów położonych na północy basenu Morza Śródziemnego” – mówi Paweł Niewiadomski.
Trzy najbardziej popularne kierunki: Grecja, Bułgaria i Hiszpania skumulowały 2/3 ruchu turystycznego, organizowanego przez biura podróży. 30 proc. wszystkich klientów biur podróży odpoczywało od maja do końca sierpnia na pięciu greckich wyspach (Kreta, Rodos, Zakynthos, Korfu i Kos), będących jednocześnie w dziesiątce najpopularniejszych miejsc na urlop.
Egipt wraca do gry
„Turcja i Egipt uzupełniają pierwszą piątkę kierunków wybieranych przez klientów biur podróży i odrabiają straty po zawirowaniach z lat ubiegłych. Również Chorwacja w tym roku notuje ogromne wzrosty popularności wśród polskich turystów. Ponieważ jest to kierunek wybierany często przez osoby podróżujące indywidualnie własnym samochodem, w biurach podróży ma niższą sprzedaż i zajmuje niższą pozycję na liście” – dodaje prezes PIT.
„Warto zauważyć bardzo mocną pozycję Egiptu, który wydobywa się z turystycznej zapaści. W tym sezonie pomógł mu wyjątkowo wysoki poziom wczesnych rezerwacji. Wyprzedanie europejskich kierunków w połączeniu z niskimi cenami egipskich ofert – według danych Travelplanet.pl turyści płacili za wakacje w lipcu o blisko 150 zł mniej niż rok wcześniej –zaowocowało dużym popytem na wakacje w tym kraju” – komentuje Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl.
Jak zauważa, drugim krajem o najbardziej rosnącej popularności jest Albania. To największy beneficjent wstrzemięźliwości turystów przed wyjazdami do Egiptu i Turcji. Albańskie wakacje nie są tak drogie jak urlop w Hiszpanii czy Portugalii, za to są o wiele bardziej „egzotyczne” niż wypoczynek w porównywalnej cenowo Bułgarii.
Bułgaria z kolei w wysokim sezonie wychodzi na drugą pozycję, przesuwając Hiszpanię na trzecie miejsce. Pokazuje to wciąż wysokie zapotrzebowanie na relatywnie tańsze produkty turystyczne w okresie wakacji szkolnych.
Nieznaczny wzrost cen
Średnia cena wakacji rok do roku zmieniła się zaledwie o ok. 2-3 proc. Za wakacje w Grecji, Bułgarii i Hiszpanii Polacy musieli w tym roku zapłacić więcej: od 3 proc. (Bułgaria i Hiszpania) do 10 proc. (Grecja). O 22 proc. wzrosła cena wyjazdów do Turcji, która mimo to cieszy się dużym zainteresowaniem wśród polskich turystów.
„Średni wzrost cen wyjazdów w raportowanym okresie był nieznaczny, mimo zwiększonego popytu oraz dodatkowych kosztów w postaci składek do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, które zostały doliczone do ceny imprezy turystycznej. Wzrost ceny jest jednak przede wszystkim wynikiem ogromnego popytu i zwiększonego zainteresowania wyjazdami z biurami podróży” – komentuje Klaudyna Mortka, specjalista ds. PR Wakacje.pl.
W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów spadek cen odnotowała Portugalia (-4 proc.) i Chorwacja (-8 proc.). Niższa cena spowodowała, że Portugalia osiągnęła dynamikę wzrostu na poziomie 56 proc. W przypadku Chorwacji spadek średniej wartości rezerwacji spowodowany był faktem, że turyści znacznie częściej wybierali wyjazdy autokarowe oraz z dojazdem własnym, które są tańsze niż te samolotowe.
Coraz dłuższe wakacje
Najbardziej popularnymi terminami wyjazdów letnich nadal były miesiące wakacyjne: lipiec i sierpień. Jednak widać, że czas trwania sezonu letniego w wyjazdach zagranicznych wydłuża się. W tym roku pod względem sprzedanych wyjazdów wyjątkowo udany był czerwiec. To efekt m.in. o tydzień wcześniej rozpoczętych wakacji szkolnych.
„Maj powoli staje się miesiącem wakacyjnym, na co wpływ miały sprzyjające okoliczności, jak chociażby bardzo ciepła wiosna na południu Europy. Branża szacuje, że wrzesień również będzie „przedłużeniem wakacji”. Poziom rezerwacji na tygodnie wrześniowe jest bardzo wysoki” – komentuje Maciej Nykiel, dyrektor zarządzający Fly.pl.
Polak rezerwuje wcześniej
Polacy kupują coraz więcej i coraz wcześniej. Prawie 8 proc. klientów jest gotowych do rezerwacji letniego urlopu prawie rok wcześniej (październik, listopad, grudzień).
Zaobserwować można wyjątkowo niski odsetek rezerwacji do 10 dni przed wylotem oraz wyjątkowo wysoki odsetek rezerwacji dokonywanych przynajmniej dwa miesiące przed wylotem.
„Spadek tendencji do zakupu ofert last minute oraz wzrost sprzedaży w opcji first minute obserwujemy od kilku sezonów, jednak obecnie obydwa trendy zostały bardzo wzmocnione.
Duża przedsprzedaż spowodowała, że oferta last minute dla najbardziej popularnych kierunków była skąpa i mało atrakcyjna cenowo. Wyjątkiem były wczasy w Egipcie i Turcji, dzięki czemu kraje te zdobyły wielu klientów, nastawionych na ciekawe cenowo oferty o wysokim standardzie pobytu i wyżywienia” – mówi Radosław Damasiewicz.
Częstsze i krótsze urlopy
Dane raportu PIT pokazują, że Polacy wolą jeździć częściej, ale na krócej. Urlopy dwutygodniowe w szczycie sezonu planuje mniej niż co piąta rodzina. W wyjazdach zorganizowanych powoli powstaje nowy segment rynku: wyjazdy 3,4-dniowe, city-breaks, przedłużone weekendy.
Wyjazdy dwutygodniowe pozostają domeną lipca oraz sierpnia i zainteresowane są nimi głównie rodziny z dziećmi. Poza sezonem wakacji szkolnych dominują wyjazdy jednotygodniowe dwóch osób dorosłych.
Jeśli z biurem to samolotem
W turystyce zorganizowanej widać zdecydowaną dominację wycieczek samolotowych, spada natomiast udział turystyki autokarowej (w ubiegłych latach wynosił on odpowiednio 5 proc. i 4 proc.)
„Rosnącą popularność wycieczek samolotowych można tłumaczyć tym, że jesteśmy coraz bardziej wygodni oraz faktem, że spadły ceny połączeń lotniczych z południem Europy.
Spada udział w rynku wycieczek z dojazdem własnym, choć wyjątkiem od tego trendu są klienci mieszkający na południu Polski” – zwraca uwagę Maciej Nykiel. „Na polskim niebie pojawili się nowi przewoźnicy czarterowi. Ponadto trwa zaostrzona walka pomiędzy tanimi liniami lotniczymi oraz przewoźnikami regularnymi. Oznacza to więcej dostępnych połączeń i niższe ceny przelotów.” – dodaje.
Polski turysta najchętniej wyjeżdża na tygodniowe wakacje do hoteli o wysokim standardzie. Zdecydowanie dominuje opcja all inclusive, którą wybiera prawie trzy czwarte klientów. Najchętniej wypoczywają w hotelach czterogwiazdkowych (43 proc.).
„Polacy coraz częściej wyjeżdżają na zagraniczne wakacje, co wpływa na rosnące oczekiwania i bardziej świadomy wybór miejsca wypoczynku. Zwracają uwagę na położenie i standard hotelu, dodatkowe atrakcje czy wyżywienie. Za większy komfort decydują się płacić więcej.
Wyżywienie all inclusive jest dzisiaj standardem, a nie luksusem.” – wyjaśnia Klaudyna Mortka. „Polacy oczekują takiej formuły wyżywienia nie tylko w krajach dotychczas z nią kojarzonych (Egipt, Turcja, Tunezja), ale również europejskich. Wynika to z potrzeby wygodny, jest to też wybór bardziej ekonomiczny.” – dodaje.
Raport dotyczy wyjazdów Polaków z biurami podróży w okresie od 28 kwietnia do 31 sierpnia 2017 r., rezerwowanych do 16 sierpnia 2017.W celu sporządzenia raportu zebrano dane o sprzedaży oferty i o odbywanych podróżach klientów. Dane pochodzą z systemów rezerwacyjnych trzech wiodących na polskim rynku multi-agentów turystycznych: Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl, którzy dystrybuują oferty wszystkich polskich touroperatorow, prowadzących sprzedaż w modelu agencyjnym. Zebrane dane zostały przetworzone tak, aby reprezentowały przekrojowo polski rynek letnich podróży zorganizowanych. Ze względu na równomierny udział oferty największych polskich touroperatorów, dane są reprezentatywne dla całego rynku.
Dodaj komentarz