Monitoring wizyjny to zbiór danych osobowych – co wynika z tego dla hotelu?

Autor: Maciej Kopeć. Autor jest specjalistą do spraw ochrony danych osobowych w branży hotelarskiej
Powszechnie stosowany monitoring ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa gościom hotelowym oraz zabezpieczenie ich mienia, ale jego zamontowanie i użytkowanie niesie ze sobą określone konsekwencje. Obecnie niemal w każdym hotelu można spotkać się z monitoringiem wizyjnym, ale czy każdy hotelarz wie, jakie pociąga to za sobą obowiązki prawne? W polskim prawie nie ma przepisów, które kompleksowo regulują zagadnienia związane z monitoringiem wizyjnym. Obowiązujący w Polsce zakres podstaw prawnych dotyczących instalowania i wykorzystywania monitoringu wizyjnego odnosi się jedynie do wybranych aspektów jego stosowania. Prawo do rejestrowania obrazu wraz z dźwiękiem mają tylko służby związane z bezpieczeństwem lub porządkiem publicznym, takie jak Policja, Straż Miejska, Straż Graniczna, CBA itp. Nie ma jednak ustawowych uregulowań, które dotyczyłyby innych podmiotów państwowych i prywatnych. W odniesieniu do nich zastosowanie mają więc przepisy ustawy o ochronie danych osobowych. Zbiór danych w postaci nagrań obrazów Mimo że wielu administratorów danych osobowych zastanawia się, czy monitoring wizyjny stanowi zbiór danych osobowych, to wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE C-212/13) rozwiewa te wątpliwości. Również generalny inspektor ochrony danych osobowych w swoich wytycznych dotyczących wykorzystywania monitoringu wizyjnego jasno to określa: „Jednym ze szczególnych rodzajów zbiorów danych przetwarzanych przy użyciu systemów informatycznych są zbiory danych w postaci plików danych stanowiących nagranie obrazów zarejestrowanych przez kamery systemu monitoringu wizyjnego”. Dane z monitoringu zapisywane są na twardym dysku lub innym nośniku pamięci w rejestratorze wideo, aby można je było później odtwarzać. Tworzą one uporządkowany zbiór danych osobowych. Wielkość dysku twardego, na którym powstaje kopia, jakość obrazu, liczba kamer – wszystkie te elementy łącznie definiują czas przechowywania danych. Dane te zostan [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *