Autor: Jakub Michalski, Wojciech Ostaszewski. Jakub Michalski jest adwokatem,
a dr Wojciech Ostaszewski radcą prawnym
w OMLegal Kancelaria Adwokacko-Radcowska
Odmienne wynagradzanie pracowników zatrudnionych na powtarzalnym stanowisku jest czymś naturalnym. O wynagrodzeniu konkretnego pracownika hotelu w praktyce decydują nie tylko jego kwalifikacje czy zakres obowiązków, ale często to, jak bardzo jest on w danym momencie potrzebny. W hotelarstwie normalnym zjawiskiem jest występowanie wielu stanowisk pracy o takich samych nazwach, lecz różnych wynagrodzeniach. Wiążą się z tym jednak zagrożenia.
Pamiętać należy, że jedną z zasad prawa pracy jest zakaz dyskryminacji, którego rozwinięciem jest przepis wskazujący, iż pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości. A zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego wynagrodzenie obejmuje wszystkie składniki, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub w innej. Z punktu widzenia zarządzającego hotelem najpoważniejszym ryzykiem w tym zakresie jest potencjalny zarzut naruszenia zasady równego traktowania pracowników.
Praca jednakowa a praca o jednakowej wartości
Tytułem wstępu należy najpierw wskazać na różnice między pracą jednakową a jednakowej wartości. Jednakowe to prace takie same pod względem rodzaju, kwalifikacji koniecznych do ich wykonywania, warunków, w jakich są świadczone, a także ich ilości i jakości. Pracami o jednakowej wartości są natomiast te, których wykonywanie wymaga od pracowników porównywalnych kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych dokumentami przewidzianymi w odrębnych przepisach lub praktyką i doświadczeniem zawodowym, a także porównywalnej odpowiedzialności i wysiłku. W praktyce działania hotelu to rozróżnienie może przysparzać kłopotów interpretacyjnych. Sąd Najwyższy w wyroku z 18 września 2008 r. (sygn. II PK 27/08) wskazał, że prace o jednakowej wartości to prace rodzajowo różne, lecz jednocześnie podobne na tyle, by porównywać je, stosując następujące kryteria:
1) w pierwszym rzędzie posiadanie przez pracowników kwalifikacji, które albo są potwierdzone dokumentami, albo wynikają z praktyki i doświadczenia zawodowego;
2) uzupełniającym elementem przydatnym do oceny wartości porównywanych prac jest też odpowiedzialność rozumiana jako rodzaj [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz