Autor: Joanna Strubel-Krau. Autorka jest adwokatem
w Borczyk Strubel Kancelaria Prawna
Korzystając z usług hotelarskich, klienci nieustanie natykają się na logo hotelu bądź sieci hoteli – od szyldu na fasadzie budynku, przez baner przy recepcji, ulotki i klucze do pokoi, po szlafroki, menu, a nawet serwetki. Celem jest oczywiście zapamiętanie przez nich tego motywu graficznego, a przy kolejnym wyjeździe ponowny, także podświadomy, wybór tego samego obiektu. Jak nadać takiemu logo status prawnie chronionego, zarejestrowanego znaku towarowego?
Znakiem towarowym jest w zasadzie każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny (w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna), a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia w obrocie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Najpopularniejsze są znaki słowno-graficzne, najczęściej w postaci loga firmowego, chociaż ostatnimi czasy coraz częstsze są też próby rejestrowania znaków towarowych w postaci kolorów. Dotyczy to oczywiście takich odcieni barw podstawowych lub ich zestawień, które same w sobie – bez dodatkowych oznaczeń – wobec pozycji rynkowej przedsiębiorcy i popularności jego towarów lub usług w świadomości przeciętnego konsumenta identyfikują konkretną markę, produkty. Na terenie Unii Europejskiej odnotować już można kilkadziesiąt udanych rejestracji znaków towarowych w postaci kolorów. Biorąc pod uwagę, że obecnie znaczna część klientów podczas szukania hotelu czy rezerwacji pokoju korzysta z internetu, coraz częściej zarejestrowane słowne znaki towarowe przybierają postać adresu strony internetowej hotelu. Pozwala to na dodatkowe zabezpieczenie swoich praw do witryny internetowej i szybką, skuteczną reakcję w razie naruszenia praw ochronnych. Znaczenie takiej rejestracji pokazują przykłady sporów o domeny między międzynarodowymi podmiotami z branży hotelarskiej, rozstrzygane w systemach koncyliacyjnych, m.in. z zastosowaniem Jednolitych zasad rozwiązywania sporów o domeny internetowe (Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy).
Rejestracja znaku towarowego
Przed wszczęciem procedury rejestracji znaku towarowego warto sprawdzić dostępność wybranego znaku – polega to przede ws [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Może w ramach uzupełnienia powiem, że znakiem towarowym może być nie tylko nazwa i logo, ale każde oznaczenie, które pozwala odróżnić towar lub usługę na rynku.
Gdyby ktoś był zainteresowany niekonwencjonalnymi znakami towarowymi to w moim artykule wymieniłem ich ponad 100: https://znakitowarowe-blog.pl/niekonwencjonalne-znaki-towarowe/
Poza formami przestrzennymi, są też budynki, kolory, znaki pozycyjne, multimedialne, ruchowe (gesty), zapachowe, smakowe a nawet dotykowe. To wszystko oczywiście jako ciekawostka bo i tak najczęściej zgłasza się do ochrony znaki słowne (nazwę) i słowno-graficzne (logo).