W dawnej synagodze przy ulicy Wronieckiej w Poznaniu należącej do tamtejszej gminy żydowskiej i dzierżawionej przez spółkę Capital Budownictwo 2, powstanie około 100-pokojowy hotel, który działać ma pod marką Curio A Collection by Hilton – wynika z informacji, do których dotarł „Hotelarz”.
W zrujnowanym budynku dawnej synagogi, która została sprofanowana podczas wojny przez Niemców, do 2011 roku działał miejski basen. Poznańska gmina żydowska budynek odzyskała w 2002 roku. Przywrócenie mu pierwotnych funkcji nie wchodziło jednak w grę z powodu zbyt małej społeczności żydowskiej w Poznaniu (tamtejsza Gmina skupia kilkudziesięciu członków). Poznańscy Żydzi chcieli początkowo w budynku utworzyć Centrum Dialogu i Judaizmu, jednak nie udało się jednak zdobyć ani unijnej dotacji, ani innych pieniędzy na tę inwestycję, której koszt szacowano na 50 mln zł.
W 2011 roku basen z powodu stanu sanitarnego zamknięto, a budynek czekał na lepsze czasy. W 2013 roku gmina wydzierżawiła budynek poznańskiej spółce Capital Budownictwo 2 na 50 lat z miesięcznym czynszem wynoszącym nieco ponad 20 tys. zł. Spółka ta na początku ubiegłego roku otrzymała zgodę na przebudowę i zmianę sposobu użytkowania dawnej synagogi. Według założeń w budynku ma powstać około 100-pokojowy hotel, a także Muzeum Żydów Poznania i Wielkopolski oraz Miejsce Sprawiedliwych wśród Narodów Świata im. Ireny Sendlerowej, które zajmą ponad 200 mkw. z oddzielnym wejściem. Projekt przebudowy przygotowała poznańska pracownia bs architekci. Curio to tzw. soft brand stworzony przez Hilton Worldwide w 2014 roku. Jak opisuje sieć są to: „Starannie wyselekcjonowane, oryginalne i niepowtarzalne hotele o własnym charakterze . Te niezależne obiekty są częścią tkanki miasta, w którym się znajdują: odzwierciedlają istotę i ducha miejsca lokalizacji. Każdy hotel oznaczony marką Curio określa sam siebie – każdy jest zupełnie inny od pozostałych. Naszym zadaniem jest tylko wybranie najlepszego obiektu i umożliwienie jego rozwoju w najlepszy możliwy sposób, odzwierciedlający jego charakter”. Pomyślane są dla osób, które w podróży poszukują autentycznych przeżyć i lokalnych odkryć. – Ta marka pozwala hotelom na wykorzystanie naszej skali, zasięgu i doświadczenia przy równoczesnym zachowaniu niepowtarzalnego charakteru ich obiektów. Każdy z tych hoteli ma własny klimat i jest naprawdę wyjątkowy – tłumaczył Jim Holthouser, wicedyrektor wykonawczy ds. globalnych marek Hilton Worldwide, ogłaszając stworzenie marki Curio. Obecnie działają pod nią 33 hotele, z tego dwa w Europie: w Hamburgu i na Ibizie.
Dodaj komentarz