Autor: Małgorzata Nicewicz. Autorka jest managerem w TPA Poland, międzynarodowej grupie
consultingowej oferującej m.in. rozwiązania biznesowe z zakresu
strategicznego doradztwa podatkowego
Nowy rok przyniósł ze sobą szereg zmian w przepisach podatkowych, nie tylko w zakresie podatków dochodowych, ale również w zakresie opodatkowania VAT. Od 1 stycznia obowiązują przepisy dotyczące tzw. dodatkowej sankcji w VAT, w życie weszły też inne zmiany, które mogą okazać się istotne dla przedsiębiorców prowadzących działalność hotelową.
PRZYWRÓCENIE DODATKOWEJ SANKCJI VAT
W przypadku stwierdzenia, że podatnik
•zaniżył zobowiązanie podatkowe w VAT lub zawyżył kwotę zwrotu VAT (również w zakresie nadwyżki do przeniesienia na następne okresy rozliczeniowe)
•nie złożył deklaracji podatkowej oraz nie wpłacił kwoty zobowiązania podatkowego organy podatkowe mogą określić wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej kwocie oraz ustalają dodatkowe zobowiązanie w VAT. Dodatkowa sankcja wyniesie co do zasady 30 proc. kwoty zaniżenia zobowiązania/zawyżenia zwrotu. Jeżeli po zakończeniu kontroli lub w trakcie postępowania kontrolnego podatnik skoryguje/ złoży deklarację i wpłaci odpowiednie kwoty, wówczas wysokość dodatkowego zobowiązania wyniesie 20 proc. Jeśli natomiast niedoszacowanie podatku/przeszacowanie kwoty zwrotu wynika z oszustw podatkowych (czyli np. z faktur od podmiotów nieistniejących, potwierdzających czynności niedokonane czy kwoty niezgodne z rzeczywistością), dodatkowa sankcja wyniesie 100 proc. Od dodatkowego zobowiązania podatkowego należy naliczyć również odsetki za zwłokę zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej (z tym, że nie stosuje się podwyższonych stawek odsetek za zwłokę). Sankcja nie nakłada się, jeśli:
1) przedsiębiorca złożył odpowiednią korektę/deklarację VAT oraz wpłacił odpowiednią kwotę z odsetkami za zwłokę przed wszczęciem kontroli/postępowania kontrolnego;
2) nieprawidłowości wynikają z błędów rachunkowych, oczywistych omyłek lub ujęcia podatku w innych okresach rozliczeniowych, jednak nadal, gdy nastąpiło to przed wszcz [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz