Autor: Krzysztof Kaczmarek, Tomasz Pieniążek.
Partnerzy Mumotive Consulting Group
Często powtarzane powiedzenie mówi, że firmy „wykładają” się nie na braku zysku, ale na braku płynności finansowej. Jak to bywa z często powtarzanymi powiedzeniami, także to jest prawdą tylko w części. Nie da się utrzymać długoterminowo płynności finansowej bez generowania wyniku na odpowiednim poziomie, gdyż w ostatecznym rozrachunku to wynik finansowy jest źródłem gotówki. Ale środki finansowe biorą się w firmie z wielu elementów i zdarzeń, a w biznesie hotelarskim bieżący dopływ gotówki wynika generalnie z operacji gospodarczych.
Zacznijmy od początku. Planując hotel powinniśmy przygotować prognozę wyników. Zachęcamy do przygotowania jej w dwóch wymiarach. Pierwszym jest długoterminowa prognoza, przeważnie 10-letnia, która pozwoli ocenić rentowność i stopę zwrotu z inwestycji. Drugim wymiarem jest prognoza krótkoterminowa, przygotowana na okres inwestycji i pierwsze 12 miesięcy działania hotelu. Jej dokładność jest kluczowa, ponieważ dotyczy bardzo trudnego przejścia z procesu inwestycyjnego do operacyjnego działania hotelu. Co należy uwzględnić planując cash flow Ze względu na to, że budżet inwestycji bardzo często jest przekraczany (o czym pisaliśmy w poprzednim artykule), pod koniec budowy zaczyna brakować nie tylko na drobne elementy wyposażenia, proces preopeningu, ale także na zapewnienie rezerwy finansowej na operacyjne rozpoczęcie działalności. Dlatego w budżecie inwestycyjnym trzeba zapewnić odpowiednią wielkość środków na przygotowanie otwarcia i rezerwę operacyjną. Środki efektywnie i w odpowiedniej wysokości wydane na opening zaprocentują szybkim wejściem hotelu na oczekiwany poziom działania operacyjnego, a co za tym idzie, zaczną przynosić obłożenie, które przyczyni się do bieżącej płynności. Planując budżet operacyjny umieśćmy w nim także prognozę cash flow. Mamy świadomość, że wiele hoteli niezależnych w ogóle nie tworzy planów finansowych, a jeśli już, to dotyczą one głównie sprzedaży. Ale należy ten stan zmieniać, gdyż nie da się dobrze zarządzać skomplikowanym mechanizmem, jakim jest hotel bez podstawowego zakresu analizy finansowej. Jakość i sprawdzalność planów finansowych zdecyduje, czy praca hotelu będzie się odbywała płynnie. Szczegółowość planu finansowego zależeć będzie od wielkości obiektu, zakresu funkcji itp., im bardziej skomplikowany biznes, tym więcej elementów wpływa na jego kondycję finansową. Elementy, które należy uwzględnić planując cash flow to:
• funkcje hotelu – sprzedaż i koszty przez nie generowane (z wyszczególnieniem kosztów osobowych),
• rodzaje klientów i ich terminy płatności należności,
• dostawcy i terminy płatności zobowiązań,
• zobowiązania finansowe.
Gdy biznes nie dostarcza odpowiedniego poziomu gotówki
Plan cash flow to nic innego jak zestawienie wpływów i wydatków pieniężnych. Natomiast o przydatności tego zestawienia zdecyduje dokładność jego przygotowania. Zaletą sprawdzającego się planu przepływów pieniężnych jest możliwość wczesnej re [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz