Autor: Adam Pilczuk. Autor jest dyrektorem ds. strategii i rozwoju
Chopin Airport Development
Artykuł ten rozpoczyna nowy cykl publikacji w „Hotelarzu” dotyczących planowania i realizacji inwestycji hotelowej. W tym numerze uwaga poświęcona została fazie wstępnej, czyli etapowi planowania inwestycji i pytaniom, na jakie musi sobie odpowiedzieć przedsiębiorca przed jej rozpoczęciem.
Inwestycje w nieruchomości hotelowe w Polsce nabierają rozpędu, a produkt hotelowy, który do tej pory uważany był za trudny i wymagający, zyskuje coraz więcej zwolenników. Zainteresowanie nimi zwiększyło się na przełomie ostatnich lat, co bezpośrednio wynika z pogarszających się warunków panujących na rynku biurowym (wysoki wskaźnik pustostanów i stagnacja stawek czynszów). Coraz lepsze wyniki obłożenia i rosnące średnie ceny pokoi kuszą inwestorów szukających nowych możliwości biznesowych. Niestety duża część decyzji dotyczących inwestycji w hotel wciąż jest dyktowana przesłankami emocjonalnymi, które wynikają z chęci spełnienia swoich ambicji, a nie rachunku ekonomicznego. Dlatego każdy inwestor hotelowy przed podjęciem decyzji o budowie hotelu powinien odpowiedzieć sobie w pierwszej kolejności na cztery poniższe pytania:
Czy posiadam lub mam dostęp do kapitału niezbędnego do sfinansowania inwestycji?
Budowa hotelu w standardzie ekonomicznym to koszt w granicach 200-250 tys. zł na pokój hotelowy (łącznie z wyposażeniem). Czyli budowa 100-pokojowego hotelu to całkowity koszt rzędu 20-25 mln zł plus koszt zakupu działki, który kształtował się będzie w granicach kilku milionów zł w przypadku większych miast. Jeżeli inwestor zdecyduje się na budowę hotelu w standardzie średnim, w polskich warunkach 3-4-gwiazdkowym, będzie musiał wydać 280-350 tys. zł na pokój. Obecnie, w przypadku inwestycji hotelowych banki wymagają wkładu własnego w przedziale 20-25 proc. wartości inwestycji, co jest sytuacją korzystną w porównaniu do tej sprzed jeszcze ki [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz