Ustalanie wartości początkowej środków trwałych w działalności hotelowej

Autor: Małgorzata Nicewicz. Autorka jest doradcą podatkowym, supervisorem w TPA
Przedsiębiorcy prowadzący działalność w branży hotelowej korzystają z szeregu środków trwałych niezbędnych dla świadczenia usług hotelowych, jak np. łóżka, szafy, wyposażenie recepcji, gastronomii, odkurzacze i wiele innych. Środki trwałe, po ich wprowadzeniu do ewidencji podatkowej, są amortyzowane, zaś odpisy amortyzacyjne stanowią koszt podatkowy. Prawidłowe ustalenie wartości początkowej środków trwałych ma więc istotne znaczenie dla prawidłowości rozliczeń podatkowych. Wartość początkową środków trwałych dla celów podatkowych ustala się w zależności od sposobu wejścia w posiadanie danego środka (kupno, otrzymanie w darowiźnie, aport itp.). Podstawowymi parametrami służącymi do określenia wartości początkowej są cena nabycia oraz koszt wytworzenia. Cena nabycia i koszt wytworzenia Pod pojęciem „ceny nabycia” należy rozumieć kwotę należną zbywcy, pomniejszoną o odliczany VAT i powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania danego składnika majątkowego do używania. Termin „koszty związane z zakupem” nie został zdefiniowany w przepisach. Ustawa zawiera jedynie przykładowy katalog takich kosztów (np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji oraz uruchomienia programów i systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek i prowizji). Aby jednak uznać dany wydatek za „koszt związany z zakupem” środka trwałego, nie wystarczy istnienie jakiegokolwiek związku wydatku z nabyciem środka trwałego. Związek ten musi być bezpośredni, tzn. wartość początkową środka trwałeg [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *