Budżetowanie w hotelowym SPA

Autor: Anita Bajdalska. Certyfied SPA Supervisor ISPA
Ostatnie miesiące roku zawsze są tymi, które przeznacza się na prognozowanie działań w kolejnym roku kalendarzowym. Planuje się przychody i wydatki, opracowuje plany marketingowe. Budżet SPA musi być przygotowany z należytą starannością, aby być swoistą „mapą drogową”, według której będziemy się poruszać przez cały rok. Budżet to absolutnie niezbędne narzędzie dla każdego managera SPA. Nie można prowadzić działalności bez planu, ładu i składu. Trzeba wiedzieć, w jakich obszarach będziemy się poruszać, aby nie błądzić po omacku i znać cel, do którego zmierzamy. Zawsze najtrudniejsze jest przygotowanie pierwszego budżetu dla hotelowego SPA, jeszcze przed jego otwarciem. Nie znamy niektórych wartości, nie zawsze potrafimy oszacować przychody, a i koszty są często trudno przewidywalne. Ale nawet w takiej sytuacji musimy zrobić prognozę wydatków i kosztów, aby wiedzieć, czego się spodziewać podczas pracy operacyjnej hotelowego SPA. Jakie pozycje są ważne w przygotowaniu budżetu SPA, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w arkuszu budżetowym? POZYCJE PRZYCHODOWE – JAKIE? Zacznijmy od przychodów, jakie będziemy realizować w SPA. Na pewno należy je dobrze przemyśleć i podzielić na grupy (podkreślę, że zawsze podajemy wartości netto, bez VAT). Przychody grupuje się na działy, aby łatwiej można było je oszacować. Kosmetyka to jeden z działów, który prawie zawsze jest w ofercie hotelowego SPA. Zabiegi na twarz i ciało powinny stanowić osobny dział wśród pozycji przychodowych. Ceny za te usługi są zbliżone i łatwiej będzie określić ewentualną wartość przychodów z tej grupy zabiegowej. Manicure i pedicure to kolejna pozycja, którą z reguły można znaleźć w menu hotelowego SPA. Ceny za te usługi są z reguły niższe niż za zabiegi na twarz i ciało, a ich ilość ściśle koreluje z możliwościami lokalowymi w hotelowym SPA. Najczęściej są to osobne pomieszczenia, w których wykonuje się albo manicure, albo pedicure. Zdarza się również, że w jednym pomieszczeniu lokuje się zabiegi pielęgnacji dłoni i stóp. Wydaje się to logiczne, ponieważ te usługi nie generują tak wysokich przychodów, z uwagi na ceny jednostkowe, jak np. zabiegi na twarz i ciało. Masaże i rytuały zabiegowe to następna grupa zabiegów, które należałoby wyodrębnić w budżecie SPA. Masaże mają z reguły ten sam czas, podobnie jak rytuały na ciało. Ponadto, mają podobne koszty, co łatwiej będzie potem uwzględnić w pozycji kosztowej. Usługi dodatkowe, takie jak henna, woskowanie, regulacja brwi, można wyodrębnić w pozycjach przychodowych, co sprawi, że budżet będzie bardziej szczegółowo przygotowany. I będzie to lepsze rozwiązanie niż wkładanie ich do pozycji kosmetyki twarzy i ciała, bo ceny za te usługi są mniejsze niż pielęgnacja tzw. biała. Ostatnim z elementów jest sprzedaż detaliczna, czyli pozycje związane z zakupem przez gości kosmetyków po zabiegach czy też innych produktów, które cieszą się popularnością w hotelowym SPA, np. ręczniki z logo hotelu, opaski lub kapcie. Sprzedaż detaliczna jest istotnym elementem, który pozwala dywersyfikować usługi w SPA, ale, jak wskazuje praktyka, czasami kompletnie zaniedbanym przez pracowników SPA, którzy po prostu nie umieją sprzedawać kosmetyków, a jedynie wykonywać zabiegi. To prawdziwa pięta achillesowa obiektów SPA, nad którą trzeba popracować, gdyż nic samo się nie sprzeda. Bardzo przydatne w tym obszarze są szkolenia sprzedażowe prowadzone przez praktyków, którzy są w stanie przełamać opór zespołu do rekomendowania kosmetyków i innych produktów w SPA. Do oszacowania wartości przychodów niezb [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *