Koncept hotelu i strategia marketingowa

Autor: Tomasz Pieniążek, Krzysztof Kaczmarek | Autorzy są partnerami w MUMOTIVE Consulting Group
Jakie są najistotniejsze zagadnienia, przed którymi staje każdy hotel, a precyzyjniej, każdy inwestor, właściciel, dyrektor zarządzający obiektem? Temu poświęcony będzie cykl artykułów, który zaczynamy od omówienia podstawowej kwestii, jaką jest podjęcie decyzji dotyczącej koncepcji obiektu i jego strategii marketingowej, gdyż te elementy rzutują na wszystkie pozostałe aspekty funkcjonowania hotelu. KONCEPCJA OBIEKTU Koncepcja obiektu to pomysł na to, jak obiekt chcemy pokazywać na rynku; w jakim segmencie i z jakimi graczami będzie konkurował; na ile będzie ideą innowacyjną i wyróżniającą się; jakie będą jego atuty? A to przekłada się bezpośrednio na grupę docelową, do której będzie adresowany i którą bezpośrednio lub pośrednio chcemy zachęcić do odwiedzin. Dlatego pracę nad wyborem i ustaleniem konceptu hotelu należy zacząć od określenia właśnie grupy docelowej klientów, pamiętając przy tym o czyhających na nas pułapkach. Pierwsza z nich to paradoksalnie pułapka bardzo konkretnej wizji. Im bardziej określona i sprecyzowana jest ta grupa, tym węższy zasięg dotarcia. Z kolei z drugiej strony mamy niebezpieczeństwo rozmycia grupy docelowej, ponieważ im jest ona szersza, tym większe ryzyko zbudowania konceptu ogólnego, uniwersalnego, czyli niedopasowanego do żadnego profilu gości. Wówczas grozi nam nijakość, a w konsekwencji możemy przez to zginąć w tłumie konkurencji. Na tym polega trudność w budowaniu i określeniu pomysłu na hotel. Jak sobie pomóc? Nie ma tutaj prostych recept. Można jednak odpowiedzieć sobie na szereg pytań uwzględniających najistotniejsze elementy koncepcji. Jak na profil przyszłego hotelu wpływa działka, na której ma stanąć? Na odbiór hotelu będą miały wpływ m.in. wielkość działki, sąsiedztwo, stopień zalesienia, ukształtowanie terenu, widok. Wszystkie te elementy wpływają na możliwości zaproponowania różnego charakteru obiektu. Dla prykładu gdy obiekt ma być hotelem rodzinnym, działka musi być odpowiednio duża, aby zapewnić na niej odpowiednią infrastrukturę w postaci np. placu zabaw i innych atrakcji. Tej samej wielkości działka w górach z panoramicznym widokiem na szczyty będzie miała inny odbiór niż zatopiona w lesie. W przypadku obiektów adaptowanych duże znaczenie ma ich historia, dotychczasowe lub pierwotne przeznaczenie. Wykorzystywanie kompleksu historycznego i jego adaptacja na potrzeby nowoczesnego hotelu rodzą przeważnie dodatkowe utrudnienia i zwiększają koszty. Dlatego aby się one zwróciły, warto historię wykorzystać biznesowo. Pamiętajmy jednak, że jak z każdą stylizacją, przesada może prowadzić do banału. I tutaj pierwsza kluczowa decyzja: na ile historyczny charakter inwestycji będzie wartością dodaną dla naszej grupy docelowej? Jak l [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *