Stawka VAT od sprzedaży apartamentów w condohotelach

Autor: Małgorzata Nicewicz. Autorka jest starszym konsultantem w TPA Horwath
Przedsiębiorcy prowadzący działalność w branży hotelowej coraz częściej realizują inwestycje w obiekty z możliwością wykupu przez osoby trzecie poszczególnych lokali apartamentowych w budynku hotelowym. Powstaje pytanie, czy jeśli lokale mieszkalne stanowią dominującą część obiektu hotelowego, uzasadnione jest zastosowanie preferencyjnej stawki VAT do sprzedaży takich lokali? wyłącznie do lokali spełniających definicję lokali mieszkalnych w rozumieniu ustawy o własności lokali (art. 2, ust. 2: „Samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne” i ust. 3: „Spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 2, stwierdza starosta w formie zaświadczenia”). Skoro zatem starosta określił lokale w zaświadczeniach jako lokale użytkowe, nie można zastosować do ich dostawy preferencyjnej stawki VAT przewidzianej wyłącznie dla lokali mieszkalnych. Bez znaczenie jest przy tym, czy budynek hotelowy, w którym znajdują się apartamenty, ma charakter mieszkalny, czy nie. Przedmiotem transakcji będzie nie budynek jako całość, ale określony apa [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *