Każdy hotel brudzi się inaczej

Autor: Paweł Jaeschke
Temat utrzymania czystości w sektorze hotelarskim jest tak obszerny, że aby go szczegółowo omówić, mogłoby zabraknąć stron w jednym wydaniu „Hotelarza”. Postaram się opisać rzeczy najważniejsze, na które trzeba zwrócić uwagę uruchamiając, a potem prowadząc hotel. Wswojej kilkunastoletniej karierze zawodowej w branży czystości wielokrotnie spotykałem się z kadrą managerską obiektów hotelarskich, rozmawiając o tym, jak można polepszyć komfort pobytu gości, co zmienić w zakresie utrzymania czystości i jak zwiększyć efekty pracy, nie zwiększając zasadniczo nakładów. Zacznę od pewnej historii. Spotkałem się kiedyś z pewnym inwestorem na etapie projektu hotelu. Hotel wyglądał jak góra ze szkła. Zewnętrzna elewacja miała być pokryta taflami szkła, mocowanego do ścian na kilku centymetrowych dystansach. Projekt był piękny. Na spotkaniu z inwestorem, podczas którego poruszaliśmy kwestie wyboru wyposażenia łazienek, zapytałem jak będzie czyszczona szklana elewacja i kto to będzie robił. Po chwili milczenia inwestor zapytał o moje pomysły. Po rozważeniu różnych propozycji umówiliśmy kolejne spotkanie na wiosnę, już na placu budowy. Po przyjeździe zobaczyłem budynek, który nie był podobny do tego z projektu. Okazało się, że moje, na pozór, błahe pytanie spowodowało dyskusję z projektantem i ostatecznie zmianę pierwotnego projektu. To przykład na to, że należy oprócz względów estetycznych brać pod uwagę względy praktyczne. Zacznijmy od personelu Już na etapie inwestycji warto zaplanować kwestie związane z zatrudnieniem, szczególnie uwzględniając zasady organizacji działu housekeepingu. To przez pryzmat osób, które dbają o czystość i komfort gościa będzie oceniany nasz obiekt. Należy odpowiednio wcześniej zaplanować liczbę pracowników, plan szkolenia i wdrożenia, rozważyć czy utrzymanie czystości powierzyć firmie zewnętrznej, czy wykorzystać własne zasoby. Należy także zaplanować strukturę zatrudnienia, ściśle związaną z potrzebami i charakterem obiektu. Osoby zatrudnione w housekeepingu muszą mieć świadomość, jak ważną pełnią rolę. Muszą także posiadać minimum wiedzy fachowej, aby przy okazji sprzątania nie niszczyć urządzeń, wyposażenia czy narzędzi pracy. A aby miały taką świadomość potrzebny jest jasno określony zakres obowiązków, plan pracy włącznie z grafikami dyżurów, regularne szkolenia stanowiskowe, odpowiedni system wynagrodzeń i motywacji. Ważnym elementem jest stały nadzór i kontrola jakości wykonywanej pracy przeprowadzana przez personel kierowniczy – warto wprowadzić jasny system określający tzw. punkty krytyczne, który może być podstawą przyznawania np. premii lub innych nagród. Pomocni przy wdrożeniach i szkoleniach są zazwyczaj pracownicy i przedstawiciele firm współpracujących w zakresie utrzymania czystości. Szczególnie jeżeli chodzi [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *