To zamek i karta tworzą pierwsze wrażenie z pokoju

Autor: Michał Waligóra
System elektronicznych zamków hotelowych to wygodny sposób przyznawania dostępu do wielu pomieszczeń. Tylko karty uprawnione mogą otwierać poszczególne przejścia; recepcja decyduje, gdzie i na jak długo gość będzie miał dostęp; są trudne do skopiowania, co daje wysoki stopień bezpieczeństwa. W razie zgubienia lub kradzieży karty wystarczy zablokować zamek kartą blokującą lub wydać kolejną kartę tym samym użytkownikom. Elektroniczne zamki hotelowe to obecnie standard we wszystkich hotelach na świecie. Z psychologicznego puntu widzenia bezpieczeństwo jest dla gości równoważne z komfortem i wygodą. Nowoczesne zamki hotelowe nie tylko dają tę gwarancję, ale i podnoszą prestiż hotelu, poprawiając wygodę obsługi zarówno dla gości, jak i dla recepcji. Ponadto obecne technologie pozwalają integrować systemy zamków hotelowych z innymi systemami, takimi jak BMS – systemem zarzadzania budynkiem, programami hotelowo-gastronomicznymi do obsługi całych obiektów czy systemami kontroli dostępu, jak np. wejście do windy, na basen, do strefy wellness & SPA itd. Możliwości jest wiele, trzeba tylko zadać sobie pytanie, jak bardzo chce się rozbudować system i co jest naprawdę potrzebne hotelowi? Podział zamków hotelowych Zamki elektroniczne mogą dzielić się na klika sposobów: 1) zamki offline, online, WiFi 2) rodzaj karty (transpondera) i sposobu odczytu (magnetyczne, chipowe, zbliżeniowe) 3) rodzaj okuć (pełne zamki, nakładkowe, szyldy dzielone, szyldy wpuszczane w drzwi) 4) rodzaj wykorzystywanej technologii (zamki na karty, zamki na kod, na odcisk palca itp.) Na przestrzeni 10–15 lat były stosowane bardzo rozmaite technologie zamków hotelowych. Postaram się opisać pokrótce każdą z nich z ich wadami i zaletami. Zamki offline. To klasyczny system zamków montowanych na skrzydłach drzwiowych, nie wymagający żadnego okablowania. Zamki zasilane są z baterii alkalicznych, których żywotność wystarcza na ok. dwa lata. Posiadają awaryjne otwieranie kluczem dołączonym do zestawu. Charakteryzują się prostą instalacją i łatwością obsługi. Przekazywanie informacji pomiędzy komputerem a zamkiem odbywa się za pomocą karty. Oznacza to, że żeby nadać ustawienia na zamku bądź odczytać z niego dane trzeba za każdym razem podejść do niego i fizycznie zbliżyć kartę. W skład takiego systemu wchodzą zamki, programator kart, oprogramowanie i karty. Zamki online. Systemy online są systemami jeszcze niezbyt często stosowanymi na polskim rynku z racji tego, że wymagają większego nakładu finansowego i przygotowanej wcześniej infrastruktury. System składa się z czytników naściennych przy każdych drzwiach. Następnie na drzwiach zamontowany jest nieruchomy pochwyt od strony korytarza i klamka od strony pokoju. Czytniki połączone są poprzez okablowanie strukturalne z centralą zarządzającą, zasilaczami i dalej z recepcją. To bardziej skomplikowany system w samej budowie, jednak szereg jego zalet powoduje, że hotele coraz częściej sięgają po tego typu rozwiązania. Po pierwsze, zamki zasilane są prądem stałym ze specjalnych zasilaczy buforowych, co powoduje, że nie trzeba wymieniać baterii – zamek zawsze działa. Po drugie, mamy ciągłe połączenie z zamkiem i pełen podgląd zdarzeń, co powoduje, że można na bieżąco nadawać uprawnienia, zdalnie sterować wejściem do pokoju oraz monitorować stan techniczny czy odczytywać wszystkie zdarzenia nie opuszczając stanowiska recepcji. System zamków WiFi. To obecnie najbardziej obiecujący kierunek rozwoju zamków hotelowych. W pewnym sensie to połączenie obu wcześniej wymienionych systemów. Na drzwiach montowane są klasyczne zamki hotelowe (nie ma konieczności okablowania), które drogą radiową łączą się w wybranych momentach z kontrolerem zamontowanym np. na każdym piętrze. Kontrolery te komunikują się już drogą kablową z centralą i recepcją. Systemy WiFi łączą w sobie wszystkie zalety systemów offline i online, gdyż dane z zamków spływają do komputera na bieżąco, ale zarazem nie ma potrzeby kłaść okablowania do każdych drzwi. Systemy te jednak na chwilę obecną są dość kosztowne, ale można mieć nadzieję, że rozwój techniki pozwoli zmniejszyć koszty ich zakup. Przeszłość: od dziurkowanej karty po pastylki Dallas Zamki na karty perforowane. Jeden z pierwszych systemów, o którym już mało kto pamięta. W Polsce stosowany był rzadko, głównie w największych hotelach sieciowych, których w latach 90. nie było wiele. Na karcie papierowej lub plastikowej – na jej części chowanej w czytniku – były wykonane małe otwory, tworzące swój indywidualny wzór. Miało to kształt starych biletów autobusowych z dziurkami stosowanych jeszcze nie tak dawno temu. Rozwiązanie to było jednym pierwszych, więc było to sporym wyzwaniem zarówno dla producenta, jak i hote [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Jedna odpowiedź do “To zamek i karta tworzą pierwsze wrażenie z pokoju”

  1. raz dwa trzy pisze:

    Właśnie. Pierwsze wrażenie! Goście mają permanentny problem z otwarciem drzwi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *