Nie samym masażem hotelowe SPA żyje

Autor: Anita Bajdalska
Wiele osób sądzi, że SPA w hotelu to wyłącznie strefa gabinetów, a przecież nie tylko masaże i inne zabiegi budują ofertę hotelowego SPA – choć budują ją w istotnym stopniu. Bardzo ważna jest również inna infrastruktura, jak np. basen, sauny, jacuzzi czy siłownia, które są chętnie odwiedzane przez gości. Co powinno znaleźć się w ofercie hotelu, aby w pełni zasłużył na miano hotelu SPA? Bezwzględnie powinna się w nim znaleźć tzw. strefa mokra, czyli basen, jacuzzi, wanny rekreacyjne. Oczywiście nie wszystko musi być łącznie. To zależy głównie od liczby pokoi. A jednym z głównych błędów popełnianych przez inwestorów jest budowa zbyt dużego obszaru SPA w stosunku do liczby pokoi. Wówczas z góry wiadomo, że ta strefa nie będzie odpowiednio wykorzystana, a więc z założenia będzie przynosić straty. Strefa mokra i siłownia Pamiętać należy, że większości przypadków hotele nie pobierają żadnych dodatkowych opłat za korzystanie z basenu i jacuzzi. Zatem koszty utrzymania tej strefy będą musiały ponieść sprzedane pokoje, czyli przychody z noclegów. Jeśli inwestycja będzie bardzo kosztowna i, co gorsze, potem kosztochłonna w eksploatacji, to „noclegi” mogą tego nie zrekompensować. Dlatego strefę SPA należy budować w oparciu o bardzo dokładne kalkulacje nie tylko inwestycyjne, lecz również eksploatacyjne. Trzeba dokładnie wiedzieć, ile będziemy musieli płacić np. za media, ale także za serwis urządzeń. Pytanie podstawowe, jakie należy zadać przy podejmowaniu decyzji o zakupie wyposażenia, musi brzmieć: „ile będzie nas to kosztowało całościowo?”. A z doświadczenia wiem, że mało kto o to pyta podczas swoistej euforii przy zakupie urządzeń do swojego wymarzonego SPA. Niestety, po okresie gwarancji na te cudowne urządzenia zaczynają dokuczać koszty związane z przeglądami czy naprawami, a nawet kosztami dojazdu takiego „drogocennego” serwisu pogwarancyjnego. Przychodzi brutalna rzeczywistość, która niekiedy rujnuje budżety SPA. I to jest właśnie jeden z najważniejszych argumentów, aby korzystać z usług konsultantów SPA, którzy mają wiedzę i doświadczenie w tym obszarze, więc nie powinni dopuścić do takich lekkomyślnych decyzji zakupowych. Cena za usługę konsultingu jest niewielka w porównaniu do kosztów, jakie będzie musiał ponieść inwestor w ciągu paru lat w celu utrzymania i sprawnego działania urządzeń strefy wodnej oraz za rachunki za energię lub wodę i ścieki. Hotele SPA, zwłaszcza te, któr [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *