Autor: Małgorzata Nicewicz
Ze względów biznesowych uregulowanie zobowiązań poprzez zapłatę w gotówce lub przelewem nie zawsze jest możliwe lub efektywne. Dlatego przedsiębiorcy niekiedy regulują swoje zobowiązanie w drodze potrącenia, które prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania. Niestety, w praktyce taka forma regulowania zobowiązań może okazać się przeszkodą uniemożliwiającą uzyskanie zwrotu VAT naliczonego od tej transakcji w terminie 25 dni.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony uzależnione jest od istnienia związku nabywanych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi VAT.
Terminy zwrotu podatku VAT
Tak więc, jeśli tylko przedsiębiorcy z branży hotelowej dokonują zakupów dla celów wykonywanej działalności opodatkowanej (np. usługi hotelowe, usługi organizacji konferencji itp.), przysługuje im prawo do odliczenia podatku. Pytanie tylko, w jakim terminie przedsiębiorca otrzyma zwrot nadwyżki podatku. Ustawa o VAT przewiduje trzy terminy, w których dokonuje się zwrotu podatku naliczonego:
•termin podstawowy – 60 dni od dnia złożenia deklaracji VAT
•termin przedłużony – 180 dni od dnia złożenia deklaracji VAT
•termin skrócony – 25 dni od dnia złożenia deklaracji VAT Co do zasady zwrot podatku powinien nastąpić w terminie podstawowym, tj. 60 dni od złożenia deklaracji. W przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym przedsiębiorca nie miał żadnej sprzedaży, a jedynie zakupy, wówczas termin zwrotu jest wydłużony do 180 dni. Istnieje także możliwość otrzymania zwrotu VAT w terminie 25 dni (tzw. przyspieszony termin). Podstawowym warunkiem uzyskania zwrotu VAT w tym terminie jest zapłacenie w całości faktur rozliczanych w deklaracji za dany okres rozliczeniowy, z uwzględnieniem ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W praktyce, zasada ta rozciągana jest również na faktury, z których podatek naliczony VAT przeniesiony został z poprzednich okresów rozliczeniowych do deklaracji, na podstawie której podatnik ubiega się o zwrot VAT.
Kompensata a przyspieszony zwrot VAT
Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, należności, których wysokość nie przekracza kwoty 15 tys. euro, mogą być regulowane zarówno gotówką, jak i przelewem na rachunek bankowy kontrahenta. Jednakże gdy płatność wynikająca z jednorazowej [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz