UOKiK zawiódł hotele – nie mogą oferować niższych cen na swoich stronach niż w portalach

Autor: Krzysztof Szadurski
W październiku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył postępowanie w sprawie internetowych platform rezerwacji (tzw. online travel agents – OTA), zainicjowane rok wcześniej przez Hotele Warszawskie Syrena. Urząd antymonopolowy badał, czy tzw. parytet cenowy narzucany przez OTAs również polskim hotelom, stanowi praktykę ograniczającą konkurencję. Pobieżna lektura komunikatu prasowego Biura Prezesa UOKiK może wywołać mylne wrażenie pozytywnego dla hoteli rozstrzygnięcia powyższej sprawy. W istocie UOKiK usankcjonował powszechny i bezterminowy zakaz konkurowania ceną wobec wszystkich OTA przez polskie hotele na własnych stronach internetowych. Ponadto Urząd wyraził wolę, by hotele nie mogły też oferować online innych pozacenowych warunków rezerwacji korzystniejszych niż dostępne za pośrednictwem OTA. Tym samym dał zielone światło dla narzucania parytetu cenowego przez pośredników, którzy jeszcze nie korzystali z takiego instrumentu gry rynkowej. Co gorsza, ta decyzja UOKiK jest niezaskarżalna. Dlaczego tak się stało? Urząd bezkrytycznie zaakceptuje propozycje OTAS UOKiK zasugerował się urzędami antymonopolowymi Francji, Włoch i Szwecji, które w ubiegłym roku zawarły z Booking. com ugodę podobnie ograniczającą hotele w zakresie ceny oferowanej na swoich stronach. Różnica na niekorzyść polskiego rynku polega jednak na tym, że ugoda przyjęta przez zachodnie urzędy obowiązuje tylko do 30 czerwca 2020 r. i obejmuje jedynie relacje hoteli z tym konkretnym pośrednikiem oraz dotyczy wyłącznie cen oferowanych przez hotele online (inne warunki rezerwacji zostały uwolnione i hotele mogą swobodnie oferować je bezpośrednio w internecie). W Polsce jest ona bezterminowa i dotyczy wszystkich OTA. Dlaczego UOKiK wykazał się większą przychylnością dla OTA niż jego zachodnioeuropejskie odpowiedniki? W czerwcu polski urząd antymonopolowy wystąpił do OTA o zmianę praktyk mogących ograniczać konkurencję. Otrzymał od nich odpowiedź, w której dobrowolnie zgodziły się zrezygnować ze stosowania w umowach z hotelami jedynie parytetu obejmującego cenę i pozostałe warunki rezerwacji w ofertach hotelowyc [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *