Mobilny gość w mobilnym hotelu

W dzisiejszym świecie coraz więcej ludzi nie wyobraża sobie życia bez swojego telefonu. Urządzenie przez lata zmieniło się nie do poznania. Nie trzeba już do niego iść na pocztę z kartą lub żetonami – jest zawsze pod ręką, zawsze w kieszeni, zawsze podłączony. To i dobrze i źle. Jesteśmy w stałym kontakcie ze światem, z drugiej jednak strony coraz trudniej nam się odłączyć od globalnej sieci. Nasze miejsca pracy zmieniają się nie do poznania. Coraz częściej pracujemy tam gdzie właśnie jesteśmy: w pociągu, w kawiarni, w biegu, także podczas wyjazdów służbowych. Nasze biuro jest tam, gdzie jesteśmy my i nasz telefon. I wszystko gra, dopóki działa podłączenie do Internetu. Bez niego wszystko przestaje działać a ludzie czują syndrom odstawienia, jak uzależnieni. Przypomina mi się historia z jednej z naszych konferencji, w czasie której do prezentacji zaprosiliśmy abiturientów. Rozmawialiśmy o ich spojrzeniu na codzienność i rolę, jaką szeroko-pojęte IT w niej odgrywa. Najsmutniejsza była konkluzja jednego z uczestników, że w sumie to on nie jeździ do Babci na wieś, bo tam nie ma Internetu i źle się przez to czuje. Wniosek jest jeden – w dzisiejszych czasach dostęp do Internetu stał się czymś tak potrzebnym i oczywistym jak bieżąca woda, czy prąd elektryczny a technologia bezprzewodowa Wi-Fi (Wireless Fidelity) wszechobecna. WiFi stało się standardem w większości pensjonatów, domków, kwater, hosteli i hoteli na całym świecie. Przyjrzyjmy się jednak trochę bliżej temu zagadnieniu – czy aby na pewno każda sieć bezprzewodowa spełni oczekiwania gości? Najczęstszym powodem niezadowolenia i problemów z dostępem do sieci WiFi jest używanie sprzętu zaprojektowanego do domu w środowisku dużo bardziej wymagającym i skomplikowanym, jakim jest hotel. Najtańsze urządzenia, które można kupić na rynku konsumenckim potrafią sprawdzić się w dobrze, gdy muszą podłączyć w domowej sieci kilka urządzeń w obrębie dwóch – trzech sąsiednich pokoi. Zupełnie nie radzą sobie, gdy urządzeń przybywa i gdy generują one dużo ruchu (video, głos etc.). Nie potrafią też dobrze się skalować na większy obszar, który należy pokryć. Nie potrafią przełączać pomiędzy sobą ruchu, tak by połączenie trwało nieprzerwanie podczas przechodzenia przez cały obszar budynku. Na domiar złego liczba urządzeń w sieciach rośnie i coraz więcej ludzi przynosi ze sobą nie tylko telefon, ale i tablet czy komputer przenośny, które także chcą podłączyć. Żeby obsłużyć taką ilość urządzeń potrzebna jest odpowiedniej klasy infrastruktura. Z pomocą przychodzi technologia Aruba Instant. To Bezprzewodowe Punkty Dostępowe (WiFi), które można zainstalować na terenie całego obiektu i stworzyć jedną, spójną i wydajną sieć bezprzewodową, centralnie zarządzaną i monitorowaną. Instant posiada wbudowane mechanizmy filtrowania ruchu sieciowego, aby możliwe było zablokowanie niedozwolonego prawem ruchu (udostępnianie pirackich filmów etc.) lub ograniczenie ilości danych, na których odbieranie zezwalamy w danej chwili jednemu użytkownikowi, aby nie wysycił całego łącza przewidzianego także dla innych gości. Zarządzanie siecią Instant można zrealizować za pomocą dedykowanego oprogramowania (Aruba Airwave) lub poprzez usługę chmurową Aruba Central, dostępną w formie subskrypcji na rok, trzy lub pięć lat. Uzupełnieniem technologii Instant jest oprogramowanie Aruba ClearPass, które służy między innymi do tworzenia tzw. Captive Portal’u, który służy użytkownikom do logowania się w sieci. ClearPass pozwala wystawić ładnie skrojoną stronę logowania, dopasowaną za pomocą skórki do stylu stron hotelowych. W ramach strony logowania możliwe jest uruchamianie kampanii marketingowych, które mogą wyświetlać dynamiczne reklamy. ClearPass wspiera także opcję dostępu warunkowego, czyli „obejrzyj reklamę do końca a dostaniesz dostęp do Internetu” oraz logowanie przez Facebook’a. Jest jeszcze jeden element, który daje największe możliwości „angażowania” gości hotelowych, czyli aplikacja mobilna. Aruba Meridian to pakiet do graficznego tworzenia aplikacji mobilnych, bez konieczności ich programowania, które umożliwiają nawigację wewnątrz obiektów oraz generowanie spersonalizowanych powiadomień, gdy urządzenie mobilne znajdzie się blisko jakiegoś miejsca. Aplikacja mobilna współdziała z tzw. Beacon’ami – bateryjnymi urządzeniami wysyłającymi sygnał w standardzie Bluetooth Low Energy. Beacony rozkłada się na terenie hotelu. Do aplikacji importuje się plany obiektu a Beacony umieszcza się na utworzonej z planów mapie. Dzięki temu możliwe jest nawigowanie, tak jak za pomocą GPS, wewnątrz obiektów. Ścieżki, po których aplikacja prowadzi, mogą być definiowane przez jej twórcę. Beacony w połączeniu z aplikacją lojalnościową można wykorzystać także do powiadamiania personelu hotelu w chwili, gdy gość typu „VIP” wchodzi przez hotelowe drzwi. Całość rozwiązania – Aplikacja mobilna, stabilnie i wydajnie działająca sieć WiFi oraz elastyczny system uwierzytelniania użytkowników pozwalają stworzyć innowacyjny system informatyczny, który poprawi wizerunek obiektu, jako nowoczesnego i przyjaznego gościom.
Aubra Networks – marka, która w branży hotelarskiej może kojarzyć się raczej z wyspą z Archipelagu Małych Antyli - to firma, która do lat tworzy najlepsze na świecie produkty do budowy sieci WiFi. Od 2015 roku stanowi część firmy Hewlett-Packard Enterprise – jednego z największych dostawców rozwiązań IT na świecie.
Zapraszamy na konferencję dla Dyrektorów i Menadźerów Hoteli, podczas której opowiemy więcej na tematmobilnego gościa w moblinych hotelu. Zapraszamy na www.grandarubahotel.pl! Autor: Andrzej Sawicki, Architekt Rozwiązań Sieciowych (Hewlett Packard Enterprise i Aruba Networks)


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *