Trzeci kwartał w Orbisie…

W trzecim kwartale 2015 roku Orbis odnotował znaczny wzrost wyników operacyjnych. RevPAR wzrósł o 11 proc. do 179 zł. Wynik ten – widoczny we wszystkich państwach regionu – został osiągnięty dzięki wzrostowi średniej ceny za pokój o 2,3 proc. oraz obłożenia o 6,5 pkt. do poziomu 82 proc. Wzrost wskaźnika RevPAR był znacznie wyższy w hotelach kategorii średniej i wyższej (12,5 proc.) niż w hotelach ekonomicznych, gdzie wyniósł 7,8 proc.

W lipcu do Grupy Orbis dołączył pierwszy hotel pod marką ibis Styles w Wilnie. W trzecim kwartale zawarto też pięć nowych umów franczyzowych kontynuujących rozwój sieci hoteli w Polsce, Rumunii i na Litwie. W okresie trzech najbliższych lat, na mocy już podpisanych kontraktów, otwartych ma być 21 hoteli działających na podstawie umów franczyzowych i o zarządzanie oraz trzy hotele własne będące aktualnie w budowie. Własne projekty rozwojowe w Polsce obejmują budowę hoteli Mercure w Krakowie (zakończono fazę projektową inwestycji, wybrano generalnego wykonawcę i rozpoczęto prace budowlane, termin zakończenia inwestycji zaplanowano na 2016 rok), ibis w Gdańsku (uzyskano pozwolenie na budowę, podpisano umowę z wykonawcą hotelu i rozpoczęto prace budowlane, zamknięcie stanu surowego planowane jest na początku 2016 roku) i ibis Styles w Szczecinie (budowa hotelu planowana jest na działce Orbis po dawnym hotelu Arkona, obecnie prace są w fazie projektowej). W ramach optymalizacji zaangażowanego kapitału w sierpniu 2015 roku zawarto umowę zbycia hotelu Mercure Centrum w Lublinie oraz Mercure Zamość Stare Miasto w Zamościu za 21,5 mln zł.

Obydwa hotele będą kontynuować działalność pod marką Mercure na podstawie umów franczyzowych. W polskich hotelach własnych Grupy Orbis po pierwszych dziewięciu miesiącach odnotowano wzrost przychodów na jeden dostępny pokój o 11,2 proc. do 144,5 zł. Został on osiągnięty głównie dzięki wyższej o 7,5 pkt frekwencji (69,2 proc.), która zrekompensowała odnotowany spadek średniej ceny za pokój (o 0,8 proc. do 208,9 zł). Tylko w trzecim kwartale hotele własne Orbisu odnotowały wzrost frekwencji o 6 pkt do 78,3 proc., średniej ceny za pokój o 0,3 proc. do 210,1 zł, a RevPAR-u o 8,7 proc. do 164 zł. Z kolei w polskich hotelach franczyzowanych i zarządzanych w trzecim kwartale obłożenie wzrosło o 15 pkt do 57 proc., średnia cena o 8,4 proc. do 179 zł, a przychód z pokoju o 48 proc. do 102,1 zł. W trzecim kwartale odnotowano w całej Grupie Orbis wysoki poziom obłożenia hoteli własnych, oscylujący w przedziale od 78,3 proc. w hotelach w Polsce do 90,1 proc. w hotelach na Węgrzech. W obu segmentach biznesowych odnotowano wzrost frekwencji, jednakże w hotelach ekonomicznych wzrost wskaźnika obłożenia był wyższy niż w hotelach z trzema i więcej gwiazdkami, co jest skorelowane ze spadkiem średniej ceny za pokój w hotelach marki ibis, ibis budget oraz ibis Styles. W podziale na segmenty geograficzne, najwyższy stopień wykorzystania pokoi zanotowano w hotelach działających w Budapeszcie – na poziomie 91,5 proc. Wysoki poziom obłożenia w trzecim kwartale odnotowano również w Czechach, w szczególności w Pradze (93,2 proc.), natomiast wśród hoteli z pozostałych krajów Grupy szczególnie wysoki poziom obłożenia – na poziomie 96,7 proc. – został osiągnięty w hotelu Novotel Vilnius. W hotelach zlokalizowanych w Polsce klienci zapłacili średnio 210,1 zł za pokój, a największy wzrost średniej ceny wystąpił w hotelach marki Sofitel (wzrost o 9,6 proc.). Został on zniwelowany spadkiem średniej ceny w hotelach ibis (-0,4 proc.) oraz ibis budget (-18,2 proc.). Na spadek cen za pokój w hotelach ekonomicznych wpłynęły oferty promocyjne wprowadzone przez Grupę (takie jak Wczesne ceny w sieci ibis). Największy wzrost średniej ceny za pokój wśród obiektów pozostałych krajów Grupy Orbis odnotowano w hotelu w Wilnie, gdzie cena za pokój wzrosła o 28,1 proc.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *