Śniadanie w hotelu

Autor: Radosław Fischbach
Kiedy wynajmujemy pokój hotelowy, zazwyczaj pierwszym pytaniem jakie pojawi się po zaznaczeniu wybranej opcji, jest: „pokój ze śniadaniem czy też bez?”. Niech to świadczy o tym, jak istotna jest to usługa w hotelu. Śniadanie to najważniejszy posiłek. Zarówno w opinii dietetyków, jak i hotelarzy. Przygotowując śniadanie w hotelowej kuchni należy wziąć pod uwagę kilka głównych aspektów: kategorię obiektu, jego standard i położenie, liczbę pokoi i istniejącą infrastrukturę, wyposażenie i zaplecze gastronomiczne oraz przede wszystkim jego koszt liczony na osobę. Wszystkie te czynniki decydują o ostatecznej formie śniadania hotelowego. Definiując charakter i rodzaj hotelu można ustalić godziny serwowania pierwszego posiłku w ciągu dnia. Śniadania w hotelach biznesowych będą odbywały się w zdecydowanie wcześniejszych godzinach niż w obiektach typowo wypoczynkowych. Wprawdzie kategoria obiektu nie definiuje konkretnie, co ma się znaleźć w ofercie śniadaniowej, niemniej wiadomo, że oczekiwania wobec hotelu 5-gwiazdkowego będą zdecydowanie wyższe niż w przypadku obiektu w kategorii trzech gwiazdek. Istotne jest również samo miejsce, w którym będzie serwowane śniadanie. Od jego funkcjonalności zależy, w jakim stopniu umożliwi realizowanie śniadań na określonym poziomie. Bez względu na to czy hotel to jedna budowla czy połączenie kilku budynków, miejsce w którym odbywają się śniadania powinno być położone w jego centralnym punkcie. Dzięki takiemu rozwiązaniu ograniczy się liczbę ewentualnych skarg dotyczących odległości, jaką trzeba pokonać z pokoju, aby zjeść śniadanie. Kolejnym elementem mającym wpływ na serwowane przez dany hotel śniadanie jest wyposażenie samej gastronomii. Należy sprawdzić, czy sprzęt jest adekwatny do ilości oraz rodzaju serwowanych śniadań. Ostatni, ale bardzo ważny czynnik to koszt śniadania. Ma on niemały wpływ na łączny poziom food costu w obiekcie, dlatego musi być odpowiednio zbilansowany i adekwatny do jakości i ceny serwowanego posiłku. Po uporządkowaniu tych informacji można przystąpić do komponowania śniadania. Należy pamiętać, że dla niektórych gości śniadanie będzie jedyną formą kontaktu z hotelową gastronomią, co automatycznie wpłynie na jej ogólną ocenę. Dlatego tak ważne jest odpowiednie jego przygotowanie. Forma Najpopularniejszym sposobem serwowania śniadania w hotelach jest bufet. Umożliwia on gościom swobodne korzystanie z całej gamy prezentowanego asortymentu, nie ograniczając ich przy tym ilościowo. W tym przypadku to dana osoba ustala swoje własne menu. Oczywiście może to wzbudzać obawy, że sporo produktów, które znajdą się na talerzach, będzie branych w nadmiarze, bo są „za darmo” i ostatecznie trafią do kosza. Jednak z moich obserwacji wynika, że w ostatnich latach mentalność osób korzystających z takiej formy serowania posiłków diametralnie się zmieniła. Należy dobrze rozplanować rozmieszczenie bufetu. Błędy przy tej czynności skutkują kolejkami, chaosem w sali śniadaniowej oraz utrudniają pracę personelu. Warto bufet podzielić na sekcje, które w przypadku dużego hotelu mogą się powtarzać. Usprawni to samo poruszanie się przy bufecie i w sali śniadaniowej. Przykładem niech będzie stanowisko z napojami ciepłymi. Przy 100-pokojowym obiekcie należy uruchomić dwie bądź trzy (w zależności od wydajności maszyn) stacje z ekspresami do kawy i warnikami do herbaty, co rozłoży natężenie gości. Z kolei w przypadku stanowisk oferujących jedzenie, możemy odpowiednio reagować na aktualną sytuację na sali. Gdy do końca śniadań zostaje nam ok. [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *