Autor: Witold Kołakowski
Podwyżka stawek VAT skomplikowała życie firmom z wszystkich branż, ale dla hotelarzy, którzy świadczą usługi w trybie ciągłym, była to operacja szczególnie uciążliwa. A nawet bardziej dla firm informatycznych, które obsługują hotele. Musiały one wprowadzić zmiany w odpowiednich systemach, które w Sylwestra działały jeszcze według starych zasad, a już w noworoczną sobotę musiały wystawiać faktury według nowych przepisów.
Koniec roku był jednym z najgorętszych okresów dla firm software’owych obsługujących branżę hotelarską. Zmiana stawek VAT wymusiła w firmach informatycznych dostarczających oprogramowanie do hoteli wprowadzenie modyfikacji w swoich aplikacjach. Skala zmian i poziom ich skomplikowania zależał od zakresu zinformatyzowania hotelu: czy korzystał on z prostego programu recepcyjnego połączonego z drukarką fiskalną czy też z zintegrowanego systemu zarządzania hotelem. Co hotelarze musieli zmienić w swoich systemach? Czy mogli to zrobić sami, czy wymagało to udziału firmy zewnętrznej?
Ile to kosztowało?
I jak upewnić się, że wszystkie zmiany zostały wprowadzone skutecznie?
Ekspresowa zmiana
Jednym z głównych problemów, na które skarżyły się firmy, był krótki okres między uchwaleniem ustawy o zmianie stawek VAT (koniec października), a ich wprowadzeniem w życie. – Obecna zmiana VAT została podpisana przez prezydenta w połowie grudnia i opublikowana około 29 grudnia. Wprawdzie pierwsze informacje zaczęły pojawiać się wcześniej, jednak żaden urząd skarbowy ani informacja podatkowa nie udzielały wyjaśnień zasłaniając się… brakiem publikacji w Dzienniku Ustaw – mówi Paweł Piotrowski z Brilliant Hotelsoftware. Dlatego prace nad zmianami musiały rozpocząć się dużo wcześniej nim została uchwalona nowelizacja ustawy, gdyż odpowiednie przygotowanie oprogramowania wymaga cyklu prac i testów. Krótki okres na przetestowanie programów ze sprzętem, zewnętrznymi systemami i wpływem na zestawienia wsteczne (a czasami brak czasu na takie testy), czynił tę operację jeszcze bardziej nerwową. Jak duży był zakres tych zmian? Odpowiedzi są różne, w zależności od oferowanych programów i systemów, co pokazuje różnorodność rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w branży hotelarskiej.
Jarosław Czechowski z firmy BH Wandex, dostarczającej proste oprog [...]
Koniec roku był jednym z najgorętszych okresów dla firm software’owych obsługujących branżę hotelarską. Zmiana stawek VAT wymusiła w firmach informatycznych dostarczających oprogramowanie do hoteli wprowadzenie modyfikacji w swoich aplikacjach. Skala zmian i poziom ich skomplikowania zależał od zakresu zinformatyzowania hotelu: czy korzystał on z prostego programu recepcyjnego połączonego z drukarką fiskalną czy też z zintegrowanego systemu zarządzania hotelem. Co hotelarze musieli zmienić w swoich systemach? Czy mogli to zrobić sami, czy wymagało to udziału firmy zewnętrznej?
Ile to kosztowało?
I jak upewnić się, że wszystkie zmiany zostały wprowadzone skutecznie?
Ekspresowa zmiana
Jednym z głównych problemów, na które skarżyły się firmy, był krótki okres między uchwaleniem ustawy o zmianie stawek VAT (koniec października), a ich wprowadzeniem w życie. – Obecna zmiana VAT została podpisana przez prezydenta w połowie grudnia i opublikowana około 29 grudnia. Wprawdzie pierwsze informacje zaczęły pojawiać się wcześniej, jednak żaden urząd skarbowy ani informacja podatkowa nie udzielały wyjaśnień zasłaniając się… brakiem publikacji w Dzienniku Ustaw – mówi Paweł Piotrowski z Brilliant Hotelsoftware. Dlatego prace nad zmianami musiały rozpocząć się dużo wcześniej nim została uchwalona nowelizacja ustawy, gdyż odpowiednie przygotowanie oprogramowania wymaga cyklu prac i testów. Krótki okres na przetestowanie programów ze sprzętem, zewnętrznymi systemami i wpływem na zestawienia wsteczne (a czasami brak czasu na takie testy), czynił tę operację jeszcze bardziej nerwową. Jak duży był zakres tych zmian? Odpowiedzi są różne, w zależności od oferowanych programów i systemów, co pokazuje różnorodność rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w branży hotelarskiej.
Jarosław Czechowski z firmy BH Wandex, dostarczającej proste oprog [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz