Rok 2010 obfitował na polskim rynku hotelarskim w wiele ciekawych wydarzeń, zazwyczaj pozytywnych: otwarcia nowych, dobrych hoteli, debiuty międzynardowych marek, przyspieszenie rozwoju hoteli w kolejnych miastach itp. Działy się też rzeczy negatywne. Wszystkie je staramy się podsumować w drugiej edycji naszego rankingu 7 NAJ HOTELARZA 2010, w którym przyznajemy Symboliczne Nagrody HOTELARZA dla najciekawszych i najw-żniejszych wydarzeń i zjawisk na rynku.
DEBIUT ROKU
Hilton Gdańsk
Tak jak w ubiegłym roku bezdyskusyjnym zwycięzcą tej kategorii mógł być tylko andel’s Łódź, tak w tym roku może być nim tylko Hilton Gdańsk. Otwarty w terminie, dobrze zaprojektowany, zgrabnie ulokowany w staromiejskiej zabudowie (choć oczywiście puryści gdańscy krytykują), świadczący profesjonalny zakres usług i obsługi, do tego w takim mieście jak Gdańsk. Tak powinien wyglądać dobry hotel w Polsce.
Angelo Katowice
Katowice stały się najgorętszym miejscem hotelarskim w 2010 roku (o czym dalej), a Warimpex z Angelo, wydaje się, najlepiej to wygrał, stawiając dobry hotel konferencyjny w centrum miasta, jakiego do tej pory tam nie było (nie licząc Qubusa). Niedługo potem na granicy miasta otworzył się Best Western Premier, w Chorzowie na granicy z Katowicami Arsenal Palace. Na tym tle Angelo wydaje się radzić sobie nie najgorzej.
Holiday Inn Bydgoszcz
Marka Holiday Inn uaktywniła się znowu na polskim rynku, po otwarciu ostatniego hotelu w Józefowie cztery lata temu, i to z ciekawym projektem w Bydgoszczy. To pierwszy hotel międzynarodowej marki w tym mieście, gdzie dużo się dzieje (w ostatnich latach otwarto 5-gwiazdkową Bohemę i 4-gwiazdkowy Słoneczny Młyn, planowane są Qubus, Campanile i kilka niezależnych hoteli). Biorąc pod uwagę, że miasto będzie jednym z centrów podczas polskiej prezydencji w UE, a do tego jest w obrębie dotarcia do Poznania i Gdańska podczas Euro 2012, więc tamtejszy rynek noclegowy powinien się rozwijać.
DEBIUT ROKU 2009:
1 ANDEL ’S ŁÓDŹ
2. SŁONECZNY MŁYN BYDGOSZCZ
3. MONOPOL WROCŁAW
SIEĆ ROKU
Hilton
Bez wątpienia sieć Hilton Worldwide stała się najaktywniejszym graczem na polskim rynku hotelowym. Dobrze otworzyła Hiltona w Gdańsku, otwiera w końcu Hilton Garden Inn w Krakowie, ruszyła sprawa HGI w Rzeszowie, którego można się spodziewać na przełomie 2011/12 roku, podpisano dwie umowy franczyzowe na konferencyjne DoubleTree by Hilton w Wawrze i w Łodzi, a także franszyzę na otwarcie Hilton Garden Inn na krakowskim lotnisku i w Starym Browarze w Toruniu (choć tu lokalny przedsiębiorca chce już sprzedać tę inwestycję). Bo przy takiej skali działania jest też druga strona medalu: sztandarowy projekt Hiltona we Wrocławiu nie wystartuje przed Euro 2012, o ile w ogóle, Hilton Garden Inn we Wrocławiu na razie poprzestał na planach, HGI w Krakowie miał być oddany do użytku już w kwietniu, a ruszył dopiero w styczniu 2011 roku, za siecią ciągnie się inwestycja w Łodzi w Hiltona, która w końcu nie wystartowała (choć sam Hilton nigdy nie twierdził, że to ma być hotel pod jego marką). Tak czy inaczej, nie można odmówić Hiltonowi aktywności na polskim rynku.
PUHIT
Polska sieć, powstała z przebudowanych hoteli robotniczych w Warszawie, radzi sobie coraz lepiej. W 2008 r. kupiła sieć RT Hotels w Krakowie, inwestuje w swoje obiekty, podniosła kategorię Feliksa i Portosa do trzech gwiazdek, wyremontowała krakowskie hotele, otworzyła nowoczesne skrzydło hotelu RT Monopol w Krakowie – RT Jazz, planuje hotel 4-gwiazdkowy pod znaną marką i 2-gwiazdkowego hotelu tranzytowego przy Moście Północnym w Warszawie, przygotowuje się do wejścia na giełdę (choć to już kolejny rok), zatrudniła profesjonalistów na najwyższych stanowiskach, odbudowuje swoje wskaźniki z najlepszych lat. A na koniec roku ogłosiła jeszcze wejście Feliksa do sieci Best Western i zakup za 15 mln zł przedsiębiorstwa w Białymstoku z czterema obiektami noclegowymi w Polsce północno- wschodniej. Czego chcieć więcej od dobrze rozwijającej się polskiej sieci.
Warimpex
W marcu otwarty został 4-gwiazdkowy hotel Angelo Warimpeksu i Vienny w centrum Katowic, pierwszy tej marki w Polsce i piąty w Europie, który od razu odniósł sukces frekwencyjno-konferenyjny jak na te czasy, w których startował. Cały czas dobrze o Warimpeksie świadczy hotel andel’s Łódź otwarty w 2009 roku. Patrząc ogólniej, w ubiegłym roku o tej porze Warimpex raportował na giełdzie ok. 90 mln euro strat, teraz przez cały czas jest na kilkumilionowym plusie, wreszcie uruchamia inwestycje w hotele Campanile we Wrocławiu w joint ventures z Louvre Hotels. Na pewno można powiedzieć o tej sieci, że należy do jedn [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz