Autor: Maria Rojek-Lucas
Literatura poruszająca tematykę społecznej odpowiedzialności biznesu wskazuje często na rozbieżność tej koncepcji z celami ekonomicznymi przedsiębiorstw, a zrównoważony rozwój traktowany bywa jako chwilowa moda i kolejny chwyt marketingowy. Wyniki badań rynkowych negują jednak tę hipotezę – jak wskazuje analiza firmy doradczej McKinsey, zielone technologie mają przed sobą okres dynamicznego rozkwitu, a dalszy rozwój zielonej gospodarki może skutkować nową rewolucją przemysłową, która przyniesie silny wzrost gospodarczy przy znacznie mniejszych kosztach środowiskowych.
Jak można rozpoznać zielone produkty? Według dekretu prezydenckiego USA 13101 Greening the Government Through Waste Prevention, Recycling and Federal Acquisition, za korzystne dla środowiska można uważać „produkty i usługi mające zredukowany wpływ na ludzkie zdrowie i środowisko w porównaniu z innymi produktami o takim samym zastosowaniu”. Jest to jednak pojęcie bardzo ogólne i jeśli kierować się tą definicją, ocena danego produktu zależy głównie od tego, do jakiego produktu konkurencyjnego będzie on porównany.
Od kołyski do kołyski
Dlatego pomocnym kryterium oceny skuteczności ekologicznej są certyfikaty, jakie przyznaje wiele organizacji po dokonaniu kompleksowej oceny danego produktu, a czasami także całego przedsiębiorstwa. Choć certyfikatów powstało na rynku bardzo wiele, to każda organizacja dokonując oceny skupia się na innych aspektach i prezentuje odmienne podejście. Przykładowo jeden z najbardziej wymagających certyfikatów ekologicznych na świecie – Cradle to Cradle (Od kołyski do kołyski), w trakcie procesu ewaluacyjnego bierze pod uwagę wszystkie aspekty powstania danego produktu związane ze zrównoważoną produkcją, jakością składników produktu i jego opakowania, możliwością ponownego wykorzystania powstałych odpadów, biodegradacją preparatu, wykorzystaniem energii odnawialnej, odpowiedzialnym gospodarowaniem wodą, a nawet odpowiedzialnością społeczną przedsiębiorstwa. Wyróżnikiem podejścia Od kołyski do kołyski jest propagowanie projektowania produktów w taki sposób, aby pozostałości powstałe po ich zużyciu można było w 100 proc. wykorzystać ponownie. Stosując takie założenia wraz z innymi kryteriami podlegającymi ocenie Cradle to Cradle można stworzyć produkt całkowicie wolny od [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz