Autor: Rafał Słowik
Rafał Słowik jest doradcą
ds. inwestycji w SPA
Polski rynek hotelarski jest w momencie, w którym większość obiektów próbuje zmieniać swoje oblicze wprowadzając nowe usługi, by zwiększyć konkurencyjność. Wiele obiektów poszukuje swojego sposobu na lepsze pozycjonowanie marki obiektu. Nasuwa się pytanie, czy SPA pomoże nie tylko utrzymać obłożenie, ale również wpłynie na większe zadowolenie klientów z oferowanych usług?
Wielu wydaje się, że wystarczy wprowadzić elementy usług SPA i obiekt będzie pozycjonowany w tej kategorii hoteli, a co za tym idzie również będzie spełniał oczekiwane standardy. Niestety hotelarze podchodzą do tego rodzaju inwestycji nie zawsze w przemyślany sposób. Należy się zastanowić, czy SPA w danym obiekcie przyniesie zakładane korzyści? Czy obiekt ma właściwą infrastrukturę, by takie SPA posiadać? Obserwując rynek hoteli SPA w Polsce można zauważyć, iż oprócz obiektów stworzonych specjalnie dla świadczenia usług SPA – głównie obiekty nad morzem i w górach, wiele hoteli wprowadziło takie usługi w celu zmiany zewnętrznego wizerunku. Kiedy jednak przyjrzeć się tym obiektom bliżej, okazuje się, że strefy SPA są źle zaprojektowane lub nie spełniają standardów, które powinny wpływać na pozytywny odbiór przez klientów. Trzy gabinety kosmetyczne z usługami masaży oraz podstawowymi usługami kosmetycznymi nie stanowią o wyjątkowości obiektu. Mimo to hotele reklamują się, że posiadają SPA, co ma wpłynąć na podejmowanie decyzji o dokonaniu rezerwacji właśnie w tym obiekcie, a nie w hotelu konkurencji.
Obowiązkowe elementy planowania SPA
Rozwój rynku hotelarskiego oraz rosnąca konkurencja usług nie pozostawia złudzeń. Uświadomienie sobie, z czym wiąże się zaplanowanie oraz stworzenie na odpowiednim poziomie usług odnowy biologicznej jest niezbędne dla realizacji zakładanych celów. Wspomnę o kilku głównych kryteriach i wymogach, które są niezbędnymi elementami przy planowaniu SPA.
1. Odpowiednia powierzchnia oraz warunki związane z przepisami Najczęstszym problemem związanym z planowaniem jest powierzchnia pomieszczeń, które możemy wykorzystać na SPA. Otóż musimy przewidzieć miejsce na basen, kompleks saun, wellness, szatnie, gabinety SPA, pokoje relaksu i wypoczynku, komunikację, pomieszczenia techniczne oraz inne. Oczywiście liczba gabinetów i wielkość basenu musi być odpowiednio przemyślana w zależności od potrzeb i możliwości danego hotelu. Większość pomieszczeń przeznaczonych na gabinety musi być doświetlona światłem naturalnym, a co za tym idzie musi posiadać okna. Kolejnym elementem są instalacje wodno-sanitarne oraz odpowiednio zaprojektowane zaplecze techniczne.
Efektywne zarządzanie obiektem SPA wymaga odpowiednich narzędzi.
Manager hotelu we współpracy ze SPA powinien na co dzień mieć moż [...]
ds. inwestycji w SPA
Polski rynek hotelarski jest w momencie, w którym większość obiektów próbuje zmieniać swoje oblicze wprowadzając nowe usługi, by zwiększyć konkurencyjność. Wiele obiektów poszukuje swojego sposobu na lepsze pozycjonowanie marki obiektu. Nasuwa się pytanie, czy SPA pomoże nie tylko utrzymać obłożenie, ale również wpłynie na większe zadowolenie klientów z oferowanych usług?
Wielu wydaje się, że wystarczy wprowadzić elementy usług SPA i obiekt będzie pozycjonowany w tej kategorii hoteli, a co za tym idzie również będzie spełniał oczekiwane standardy. Niestety hotelarze podchodzą do tego rodzaju inwestycji nie zawsze w przemyślany sposób. Należy się zastanowić, czy SPA w danym obiekcie przyniesie zakładane korzyści? Czy obiekt ma właściwą infrastrukturę, by takie SPA posiadać? Obserwując rynek hoteli SPA w Polsce można zauważyć, iż oprócz obiektów stworzonych specjalnie dla świadczenia usług SPA – głównie obiekty nad morzem i w górach, wiele hoteli wprowadziło takie usługi w celu zmiany zewnętrznego wizerunku. Kiedy jednak przyjrzeć się tym obiektom bliżej, okazuje się, że strefy SPA są źle zaprojektowane lub nie spełniają standardów, które powinny wpływać na pozytywny odbiór przez klientów. Trzy gabinety kosmetyczne z usługami masaży oraz podstawowymi usługami kosmetycznymi nie stanowią o wyjątkowości obiektu. Mimo to hotele reklamują się, że posiadają SPA, co ma wpłynąć na podejmowanie decyzji o dokonaniu rezerwacji właśnie w tym obiekcie, a nie w hotelu konkurencji.
Obowiązkowe elementy planowania SPA
Rozwój rynku hotelarskiego oraz rosnąca konkurencja usług nie pozostawia złudzeń. Uświadomienie sobie, z czym wiąże się zaplanowanie oraz stworzenie na odpowiednim poziomie usług odnowy biologicznej jest niezbędne dla realizacji zakładanych celów. Wspomnę o kilku głównych kryteriach i wymogach, które są niezbędnymi elementami przy planowaniu SPA.
1. Odpowiednia powierzchnia oraz warunki związane z przepisami Najczęstszym problemem związanym z planowaniem jest powierzchnia pomieszczeń, które możemy wykorzystać na SPA. Otóż musimy przewidzieć miejsce na basen, kompleks saun, wellness, szatnie, gabinety SPA, pokoje relaksu i wypoczynku, komunikację, pomieszczenia techniczne oraz inne. Oczywiście liczba gabinetów i wielkość basenu musi być odpowiednio przemyślana w zależności od potrzeb i możliwości danego hotelu. Większość pomieszczeń przeznaczonych na gabinety musi być doświetlona światłem naturalnym, a co za tym idzie musi posiadać okna. Kolejnym elementem są instalacje wodno-sanitarne oraz odpowiednio zaprojektowane zaplecze techniczne.
Efektywne zarządzanie obiektem SPA wymaga odpowiednich narzędzi.
Manager hotelu we współpracy ze SPA powinien na co dzień mieć moż [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz