Czas uporządkować sektor ekonomiczny

Rozmowa z Andrzejem Wójcikiem,
wiceprezesem ds. strategii i rozwoju w PUHIT S.A.
Patrząc na działania PUHIT-u w ostatnich kilkudziesięciu miesiącach można odnieść wrażenie, że kryzys specjalnie was nie dotknął. Podnosicie standard hoteli w Warszawie, modernizujecie kupione dwa lata temu obiekty w Krakowie, otworzyliście właśnie nowe skrzydło krakowskiego hotelu RT Monopol o podwyższonym standardzie, zapowiadacie otwarcie 4-gwiazdkowego hotelu konferencyjnego w Warszawie pod marką globalną. Ale okres dekoniunktury miał na pewno swój wpływ na działania PUHIT-u? Dla nas rekordowy, jeśli chodzi o wielkość sprzedaży, był rok 2008, wyniosła ona 65 mln zł, a zysk netto ok. 10 mln zł. W 2009 roku sprzedaż obniżyła się do 56 mln zł, ale zysk nadał był całkiem niezły, w granicach ok. 6 mln zł, dzięki zmniejszeniu nakładów na modernizację, a mogliśmy sobie na to pozwolić, bo cały czas były one i tak na dość wysokim poziomie. Po trzech kwartałach tego roku widzimy, że będziemy mieli sprzedaż na poziomie 63−64 mln zł i zysk również zbliżony do poziomu z 2008 roku, więc rzeczywiście można powiedzieć, że przeszliśmy przez ten okres zawirowań w miarę suchą stopą. Mamy oczywiście niższe ceny, jak wszyscy, ale dzięki temu większy obrót. Bronimy RevPAR-u i średniej ceny za sprzedany pokój, nie jest to jakiś drastyczny spadek, co najwyżej kilkuprocentowy. W 2008 roku RevPAR wynosił 92 zł, a średnia cena za pokój 129 zł.
A jeśli chodzi o obłożenie?
W 2008 roku we wszystkich warszawskich hotelach wynosiło ono 72 proc., w ubiegłym roku spadło do ok. 62 proc., a w tym roku znowu zbliżamy się do wyników z roku 2008. 1-gwiazdkowe hotele Atos i Aramis mają obłożenie na poziomie 75 proc., Portos 55–60 proc., a Felix w okolicach 53–55 proc. Naszym celem jest, aby były one o 10 proc. wyższe. Dla hoteli ekonomicznych na Zachodzie zazwyczaj wynosi ono ponad 80 proc. w skali rocznej, a biznes robi się obrotem. W Polsce odwrotnie, im wyższa kategoria, tym większe obłożenie, co wynika z tego, że większość hoteli 5-gwiazdkowych jest w sieciach, które potrafią optymalnie lokować swoje produkty na rynku, a do tego nie mają jeszcze tak dużej konkurencji, oprócz Warszawy.
Jak wygląda to w trzech krakowskich obiektachRT Hotel, które kupiliście w 2008 roku? Jest to wydzielona spółka kapitałowa. W Krakowie spadek zaczął się już w 2008 roku, a pogłębił się w 2009 roku. W tym roku widać pewną stabilizację, nie ma już spadków, może nawet lekko wzrośniemy o kilka punktów procentowych, jeśli chodzi o sprzedaż. W tym roku będzie to ok. 10 mln zł, w zeszłym roku było to nieco ponad 9 mln. Od czasu kiedy przejęliśmy krakowskie hotele, przeprowadziliśmy ich modernizację, a nawet rozbudowaliśmy hotel RT Monopol. Bardzo się cieszymy i chwalimy nowym skrzydłem w hotelu RT Monopol - RT Jazz z 18 pokojami, to jest taki nasz test na awangardowy produkte butikowy w klimacie jazzu.
Wcześniej zapowiadaliście wejście na giełdę w 2009, najpóźniej w 2010 roku. Plany giełdowe są wciąż aktualne. Dwa elementy wpływają na to, że odsunęliśmy to w czasie o rok, czyli chcielibyśmy wejść na giełdę w drugiej połowie 2011 roku. Podstawowym powodem jest to, że zmieniła się koniunktura na giełdzie w latach 2009–2010, co widać także po wycenach spółek z naszego sektora, Orbisu, Warimpeksu, Interferii. Na giełdę wchodzi się tylko raz, więc chcemy to zrobić w odpowiednim momencie i dobrze przygotowani. Dlatego wykorzystujemy ten czas na uporządkowanie i zrestrukturyzowanie aktywów w naszej spółce oraz przygotowujemy i rozwijamy dwa projekty, które będą pokazywane w prospekcie jako nasze cele emisji
Jakie to projekty? Jeden to 4-gwiazdkowy hotel z dużym zapleczem konferencyjnym, który chcemy postawić na naszej działce w Warszawie przy hotelach Atos, Portos i Aramis. Hotel ma mieć 215 pokoi, ok. 3,5 tys. mkw. pow. konferencyjnej, a największa sala 1,5 tys. mkw. Rozmawiamy z trzema globalnymi markami, których właściciele są obecni już na polskim rynku. Na początku przyszłego roku powinniśmy podjąć decyzję. Bierzemy pod uwagę to, która z nich potrafi dołożyć najwięcej biznesu międzynarodowego, do którego my nie mamy dostępu, do popytu krajowego, a ten będzie stanowił 60–70 proc. I jaki będzie tego koszt. Drugi projekt to 2-gwiazdkowy hotel tranzytowy w Warszawie w okolicach budowanego mostu Północnego po stronie Pragi. Chcemy rozpocząć jego budowę na przełomie 20112012. To byłby hotel z ok. 100 pokojami, limitowanym serwisem i minimalnym zapleczem restauracyjnym oraz niedużą salą konferencyjną. W naszym zamyśle byłby to pierwszy wystandaryzowany obiekt marki START Hotel. Wyprac [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *