Nadążyć za światem

Rozmowa z Januszem Mitulskim,
Partnerem w firmie doradczej Horwath HTL


Hotelarze chcą zmian w rozporządzeniu określającym zasady kategoryzacji obiektów. Co według Pana powinno w nim być zmienione?

Przykład pierwszy z brzegu, zmianie powinna ulec konieczność posiadania dwóch wind dla gości w hotelach 4-gwiazdkowych. Ten zapis był bardzo krzywdzący dla wielu małych hoteli posiadających po 30–40 pokoi, gdzie po prostu z ekonomicznego, a często również architektonicznego, punktu widzenia nie można było zainstalować drugiej windy. Oprócz tego oczywiście powinno nastąpić wiele innych zmian, np. co do konieczności posiadania apartamentów, minibarów itd. Obecne rozporządzenie o kategoryzacji obiektów noclegowych powinno być bardziej dopasowane do realiów rynkowych, np. odnośnie do konieczności posiadania internetu w hotelu. Jednak z drugiej strony w niektórych obszarach nie nadążamy za dzisiejszym światowym hotelarstwem, w znanych mi propozycjach zmian klimatyzacja nadal będzie wymagana w części mieszkalnej dopiero od czwartej gwiazdki, a tymczasem jest ona już dzisiaj standardem nawet w 2-gwiazdkowych obiektach sieciowych, choć często brak jest jej w niezależnych hotelach 3-gwiazdkowych.


Ale rozumiem, że rozporządzenie powinno iść w kierunku liberalizacji i uelastycznienia wymogów kategoryzacyjnych.

Z mojej praktyki wynika, że rozporządzenie jest traktowane przez hotelarzy jako wyrocznia, co z jednej strony jest zrozumiałe, ponieważ bez spełnienia warunków w nim zawartych przyszły obiekt nie zostanie skategoryzowany jako hotel. Z drugiej − bywa źródłem problemów, gdy np. biuro architektoniczne zaprojektuje pokoje z łazienką dla hotelu 4-gwiazdkowego bazując na module 19 czy 20 mkw., a potem okaże si [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *