Autor: Małgorzata Dankowska, Jerzy Kuprianowicz
Małgorzata Dankowska
jest managerem
w firmie doradczej TPA Horwath,
a Jerzy Kuprianowicz
konsultantem w tej firmie
Od początku tego roku nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług całkowicie zmieniła zasady rozpoznawania miejsca świadczenia usług dla celów VAT. Jak te zmiany wpłynęły na określanie miejsca, gdzie należy opodatkować usługę pośrednictwa w rezerwacji hoteli? Czy rozwiano wszelkie wątpliwości w tym zakresie?
Usługa pośrednictwa w rezerwacji hoteli (portale rezerwacyjne, biura podróży itp) wykonywana jest zazwyczaj na dwa podstawowe sposoby.
Pośrednik we własnym imieniu
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, usługa hotelowa, jako usługa związana z nieruchomością hotelową, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w miejscu położenia hotelu. W przypadku, gdy pośrednik nabywa usługę hotelową we własnym imieniu, którą następnie odprzedaje, przyjmuje się, że pośrednik w momencie odsprzedaży usługi występuje w roli przedsiębiorstwa świadczącego usługi hotelowe, w związku z czym rozlicza podatek VAT z tytułu tej sprzedaży w kraju położenia hotelu. Jeśli zatem pośrednikiem jest podmiot polski, a hotel jest położony w Chorwacji, podatek VAT będzie rozliczany zgodnie z chorwackimi przepisami. Wydaje się, że na analogicznych zasadach powinna być również opodatkow [...]
jest managerem
w firmie doradczej TPA Horwath,
a Jerzy Kuprianowicz
konsultantem w tej firmie
Od początku tego roku nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług całkowicie zmieniła zasady rozpoznawania miejsca świadczenia usług dla celów VAT. Jak te zmiany wpłynęły na określanie miejsca, gdzie należy opodatkować usługę pośrednictwa w rezerwacji hoteli? Czy rozwiano wszelkie wątpliwości w tym zakresie?
Usługa pośrednictwa w rezerwacji hoteli (portale rezerwacyjne, biura podróży itp) wykonywana jest zazwyczaj na dwa podstawowe sposoby.
- Pośrednik na zlecenie gościa rezerwuje
nocleg w wybranym hotelu we własnym
imieniu tak, jakby nabywał usługę dla własnego
użytku. Następnie odprzedaje zakupiony
pokój gościom, naliczając przy tym
prowizję.
- Rezerwacja miejsca hotelowego
następuje bezpośrednio na nazwisko/firmę
gościa. Pośrednik płaci wtedy za pokój w
imieniu gościa, odliczając przy tym prowizję
za usługę pośrednictwa. Zdarza się również,
iż prowizja finansowana jest przez
hotel np. jako procent od wartości zrealizowanych
transakcji.
Dla gościa rezerwującego miejsce hotelowe,
typ pośrednictwa nie stwarza większej
różnicy, gdyż z jego perspektywy w
obu przypadkach koszt samej usługi hotelowej
będzie taki sam. Ma to jednak istotne
znaczenie dla pośrednika, gdyż rozliczenie
podatku VAT będzie zależeć od tego, czy
pośrednik działa we własnym imieniu czy
też w imieniu i na rzecz gościa lub przedsiębiorstwa
hotelowego.
Pośrednik we własnym imieniu
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, usługa hotelowa, jako usługa związana z nieruchomością hotelową, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w miejscu położenia hotelu. W przypadku, gdy pośrednik nabywa usługę hotelową we własnym imieniu, którą następnie odprzedaje, przyjmuje się, że pośrednik w momencie odsprzedaży usługi występuje w roli przedsiębiorstwa świadczącego usługi hotelowe, w związku z czym rozlicza podatek VAT z tytułu tej sprzedaży w kraju położenia hotelu. Jeśli zatem pośrednikiem jest podmiot polski, a hotel jest położony w Chorwacji, podatek VAT będzie rozliczany zgodnie z chorwackimi przepisami. Wydaje się, że na analogicznych zasadach powinna być również opodatkow [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz