Autor: Jarosław Rasiński
Niemal co miesiąc słychać o kolejnych pożarach w hotelach. Co zrobić, jak zadziałać, kto ma podejmować decyzję o każdej porze dnia i nocy, gdy już do niego dojdzie. I co zrobić, aby do pożarów nie dochodziło.
Jak mówią mistrzowie sztuk walki, „najlepszą obroną jest atak”, a przekładając to na kwestie przeciwpożarowe, najlepszym sposobem na walkę z pożarami jest profilaktyka, szkolenia i dbanie o to, by do nich nie dochodziło. Jest to dużo łatwiejsze i tańsze niż walka z samym pożarem, który często może pochłonąć mienie o dużej wartości, a niekiedy, co gorsza, ludzkie życie.
Gaśnice do chłodzenia piwa, tryskacze jako wieszaki, zalepione czujki
Ustawodawca nakazuje coroczne kontrole podręcznego sprzętu gaśniczego, prawidłowe ich umiejscowienie i oznakowanie. Narzuca, podczas budowy lub remontu, w jaki sposób poprowadzić drogi ewakuacyjne, jak je oznakować i jakich materiałów można użyć podczas wykańczania wnętrz. W niektórych obiektach nieodzowny staje się montaż detektorów dymu, przycisków ROP (ręcznych ostrzegaczy przeciwpożarowych), a nawet tryskaczy, które wraz z centralą pożarową stanowią trzon zabezpieczenia przeciwpożarowego budynków. Wszystkie te ustawy, rozporządzenia i inne przepisy tracą jednak swą wartość, kiedy na końcu niewłaściwie zadziała „czynnik ludzki”. Bo przecież gaśnica stojąca przy recepcji w oznakowanym miejscu może przeszkadzać lub być bardziej pomocna do zablokowania zamykających się drzwi; bo kierunkowy znak ewakuacyjny umiejscowiony jest w takim miejscu, gdzie zwyczajowo stoi tabliczka kierunkowa z informacją, jak dojść do klubu nocnego; bo gaśnicę śniegową stojącą przy rozdzielni elektrycznej można wykorzystać do schłodzenia piwa w rollbarze, gdy akurat zabrakło dwutlenku węgla w butli; bo koce gaśnicze wiszące zazwyczaj w kuchni doskonale służą do tego, aby na ich opakowaniu powiesić łyżki do nabierania zupy; bo tryskacze będące zazwyczaj na ścianie w pokojach doskonale służą do powieszenia na nich wieszaka z garniturem, aby się nie pogniótł; bo lepiej zakleić taśmą czu [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz