Rozwój technologii mobilnych spowodował, że optymalizacja stron internetowych pod ich kątem stała się koniecznością. Poznaj różnice pomiędzy stroną mobilną a responsywną i zdecyduj, która z nich jest w tym momencie najlepsza dla Twojego hotelu.
Definicje
Strony responsywne, to takie, które w płynny sposób dostosowują się do zmian rozmiarów przeglądarki, a tym samym do rozdzielczości ekranów wszystkich urządzeń – mobilnych i desktopowych.
Jednak RWD (Responsive Web Design) to przede wszystkim sposób projektowania stron, który wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników mobilnych, bardzo ułatwia czytanie zawartości stron i nawigację po nich (bez zbędnego powiększania, przewijania i innych zmian).
Strony mobilne dedykowane są wyłącznie urządzeniom przenośnym – smartfonom, tabletom itp. Stanowią „lżejsze” wersje witryn internetowych, które zawierają najważniejsze informacje i często minimalistyczną grafikę, a także posiadają odrębny adres – z reguły pojawia się w nim litera „m”. Ten rodzaj stron wyświetla się automatycznie po wykryciu odwiedzin z urządzenia przenośnego.
Charakterystyka obu rodzajów stron:
- wygląd – strona mobilna jest dodatkową, uproszczoną wersją strony internetowej; strona responsywna natomiast w 100% odpowiada tej uruchamianej na urządzeniach stacjonarnych;
- adres www – strona mobilna posiada inny adres niż jej wersja desktopowa; w przypadku projektu responsywnego adres pozostaje dokładnie taki sam;
- obsługa urządzeń – RWD obsługuje pełen zakres wielkości i rozdzielczości ekranów od Full HD po smartfony; strona mobilna jest dedykowana konkretnym urządzeniom – smartfonom – w momencie wykrycia zgodności następuje przekierowanie;
waga strony i szybkość działania – z reguły strona mobilna jest znacznie lżejsza i ładuje się szybciej od strony responsywnej; warto jednak dodać, że strona responsywna ładuje się niezwłocznie po wpisaniu jej adresu, strona mobilna zaś dopiero po przekierowaniu wywołanym wykryciem smartfona.
Co wybrać?
Witryny RWD tworzone są z myślą o wszystkich urządzeniach, będąc pewnym kompromisem między bogatą warstwą wizualną a szybkością działania, natomiast strony mobilne są w tym względzie bezkompromisowe – od początku do końca projektowane z myślą o małych ekranach i wysokiej wydajności. Dlatego w przypadku tworzenia strony internetowej od podstaw, warto od razu zainwestować w wersję responsywną i zapewnić optymalne wsparcie wszystkich typów ekranów. Jeżeli jednak posiadamy w miarę nową witrynę, nieprzystosowaną jeszcze do urządzeń mobilnych, dobrym rozwiązaniem będzie strona mobilna.
Tekst został opracowany przez ekspertów z firmy Profitroom.
Dodaj komentarz