Cała wiedza o tkaninach

Autor: Bogna Węgorska
Bogna Węgorska
jest projektantką wnętrz i mebli


ht_2010_07-9.jpg


Dobrze dobrana tkanina znacząco wpływa na odbiór estetyki obiektu hotelowego, jest praktyczna w konserwacji i decyduje o prestiżu. Jest oprawą dla pokoju, recepcji czy restauracji, tak jak piękna fontanna lub uroczy strumyk szemrzący w trawie dla wody. Jest zwieńczeniem wiedzy i pracy projektanta prowadzącego i marzeń oraz wymagań inwestora.


Idealnie dobrane tekstylia spinają wnętrza w spójną i harmonijną całość, co przekłada się na komfort użytkowania zarówno od strony klienta jak i hotelarza. Tkanina wpływa na budowanie nastroju w pokoju, gdzie najskromniejsze meble i inne elementy wnętrza dzięki dobrze wybranym tekstyliom zyskują nowy, elegancki i ponadczasowy, ale nie nudny wyraz. Należy dołożyć wszelkich starań, aby idealnie dobrać tkaniny zarówno pod względem funkcjonalności, wzornictwa jak i dopasowania do charakteru hotelu.


Wzorniki i koordynaty

Dla trafnego i efektownego wyboru niezwykle istotne jest zebranie całej wiedzy dotyczącej materiałów tekstylnych, wymagań branżowych, trendów we wzornictwie z charakterem i stylem danego obiektu. Tylko wtedy uda się pogodzić wymogi formalne, praktyczne z eleganckim wzornictwem. Ważną rolę w tym procesie odgrywa doświadczony projektant lub specjalista kontraktowy. Potrafią oni odpowiednio dobrać wszystkie elementy w spójną całość. Najlepiej posługiwać się gotowymi wzornikami z kolekcjami tkanin. Zwykle są to tkanina wiodąca i koordynaty. Nierzadko do tej samej kolekcji można dobrać tapetę i wykładzinę, a nawet płytki do łazienki.


Można też zamówić wykładziny i ceramikę z dekorem pasujące do wybranych tkanin. Gotowe wzorniki dają pewność odpowiedniego i przemyślanego dopasowania dekoracji. Można również łączyć rożne kolekcje różnych producentów, ale wymaga to dużego zmysłu plastycznego. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla samodzielnego inwestora jest wybranie tkanin w obrębie jednej kompletnej kolekcji. W drugim przypadku (mieszania kolekcji) odpowiedzialność za efekt artystyczny całości inwestycji powinien ponosić prowadzący projektant. W przypadku pokoju hotelowego najlepiej z jednego wzornika wybrać tekstylia na zasłony, narzuty oraz tapicerkę mebli. Mamy wtedy pewność zminimalizowania ryzyka popełnienia pomyłki wzorniczej. Podobnie w częściach wspólnych obiektu (hall, recepcja, restauracja, lobby) tkaniny z jednej kolekcji znacząco wpłyną na elegancję wnętrza. Wprowadzanie zbyt wielu kolorów i motywów nie sprzyja odczuwaniu komfortu, a hotel jest miejscem, gdzie wrażenie komfortu i ekskluzywności powinno być sprawą nadrzędną.




Rynek dostawców


Rynek kontraktowy oferuje przeogromny wybór tkanin i każdy inwestor znajdzie coś odpowiedniego, dlatego rolą dobrego projektanta jest wstępne wyselekcjonowanie i zaproponowanie tekstyliów dla danego obiektu. Niezbędne jest od samego początku określenie realnego budżetu na tekstylia. Jest tak szeroki wachlarz cen i możliwości wyboru dekoracji, że każdy hotelarz powinien bez problemu wyposażyć swoją inwestycję. Manager lub projektant zajmujący się daną inwestycją powinien mieć świadomość możliwości inwestora i zaproponować najlepsze elementy nie przekraczając założonych kosztów.



ht_2010_07-71.jpg
Galanteria hotelowa

Odrębnym zagadnieniem jest galanteria hotelowa, czyli pościel (poszwy, poszewki, ręczniki, kołdry i poduszki) oraz obrusy i serwetki bankietowe. Muszą to być produkty z tkanin najwyższej jakości (zwykle jest to satyna bawełniana lub w mieszance), dość gęste, najlepiej jednobarwne (białe lub kremowe). Jest to najpraktyczniejsze rozwiązanie z uwagi na niezbędne i brutalne procesy czyszczenia. Tkaniny jednobarwne (białe i kremowe) lub niebarwione (niebielone surowe) mają tę przewagę nad barwionymi, że minimalizuje się prawdopodobieństwo zdarcia koloru, co jest ważne od strony praktycznej i estetycznej. Rezygnując z koloru, producenci galanterii pościelowej dla obiektów hotelowych prześcigają się w uatrakcyjnieniu splotów oraz w wyeksponowaniu naturalnego połysku satyny. Mamy zatem pasy wąskie i szerokie, kratki oraz wzory roślinne i fantazyjne. Najistotniejszą tu sprawą jest niewielka kurczliwość, odporność na pranie w wysokiej temperaturze (95 st.), a przy obrusach obiektowych dodatkowo atest na trudnopalność. Nie sposób przy okazji nie wspomnieć o bieliźnie pościelowej: tkaninach z jonami srebra, włóknami bambusa czy esencjami aloesu. Podobnie jest z tapicerką materacy hotelowych. Tu należy postawić nacisk na praktyczność i higienę. Te świetne nowości znacząco wpływają na dobrostan snu i regenerację organizmu klienta.


[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *