Trójmiasto – biznes i turystyka

Autor: Piotr Stawiński
Trójmiasto z 800 tys. mieszkańców jest jednym z dwóch – trzech najludniejszych obszarów miejskich w Polsce. Prężnie rozwija się tu biznes, a jednocześnie jest to atrakcyjna destynacja turystyczna ściągająca setki tysięcy ludzi z Polski, a także sporo z zagranicy. Najbliższe lata zapowiadają się jeszcze lepiej, co dobrze wróży rozwojowi rynku hotelarskiego.



CHARAKTERYSTYKA AGLOMERACJI


Tradycyjnie związany z morzem Gdańsk rozwija się obecnie bardzo dynamicznie, nie tylko dzięki żegludze i działalności typowej dla miasta portowego (mimo upadku stoczni), lecz również dzięki inwestycjom w różnych sektorach gospodarki, głównie w usługi oraz w przedsiębiorstwa z branż sektora wysokich technologii. Nie bez znaczenia dla rozwoju Trójmiasta jest też jego dostępność komunikacyjna. Oprócz transportu morskiego bardzo duże znaczenie ma również Międzynarodowy Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, który jest trzecim lotniskiem w kraju pod względem liczby obsłużonych pasażerów i oferuje loty do wielu krajów europejskich, zarówno liniami tradycyjnymi, jak i typu low cost. Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wyniki za pierwszy kwartał 2010 wskazują, że kryzys na lotnisku już się skończył, a ruch pasażerski jest większy niż w analogicznym okresie 2008 i 2009 (odpowiednio +3,5 i +16,5 proc. liczby pasażerów) i wynosi 447 tys. osób. Trójmiasto jest też uwzględnione w planach rozwoju sieci drogowej w Polsce i już niedługo będzie znakomicie skomunikowane z centralną i południową częścią kraju po ukończeniu budowy autostrady A1 (2012 rok) oraz drogi ekspresowej numer 7 wiodącej przez Mazury do Warszawy i Krakowa (ok. 2014 rok), a także z całym Pomorzem dzięki drodze ekspresowej numer 6. Szybkie pociągi z Warszawy mają dojeżdżać do Gdyni w 3,5 godziny już ok. 2013 roku po ukończeniu modernizacji istniejących torów kolejowych. Samo Trójmiasto jest również nieźle skomunikowane wewnątrz samej aglomeracji, dzięki dobrze rozwiniętej komunikacji miejskiej wykorzystującej prócz autobusów i tramwajów także na skalę niespotykaną w Polsce trolejbusy (Gdynia) oraz dzięki Szybkiej Kolei Miejskiej SKM. Nad Morzem Bałtyckim biznes rozwija się bardzo prężnie. Gdańsk, Gdynia i Sopot są siedzibami wielkich polskich firm z branży paliwowej i energetycznej, takich jak koncern paliwowy Lotos, producenci energii Grupa Energa SA oraz Elnord S.A., które znajdują się w Gdańsku. Prócz tego w regionie działają też firmy handlowe, jak gdański producent odzieży LPP SA właściciel takich marek jak Cropp czy Reserved, International Paper Kwidzyń czy koncern farmaceutyczny Polpharma ze Starogardu Gdańskiego. Rozwija się też sektor usług oraz handlu – prócz największych przedsiębiorstw, jak sieć supermarketów BOMI czy operator telewizji i Internetu Vectra w Gdyni, są tam też banki (GE Money Bank i Nordea Bank). Inwestorzy doceniają potencjał Trójmiasta, które prócz dogodnej lokalizacji i dobrej komunikacji z pozostałą częścią Polski i Europy oferuje im także dobrze wykwalifikowaną siłę roboczą. Pomorskie uczelnie wyższe, takie jak Uniwersytet Gdański oraz Politechnika Gdańska, cieszą się renomą w kraju i za granicą oraz słyną z kształcenia wysokiej klasy specjalistów w najbardziej poszukiwanych dziedzinach jak ekonomia i kierunki techniczne. Chociaż pod [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *