Autor: Lidia Wiszniewska
Co kilka miesięcy media donoszą o kolejnym pożarze w hotelu, a i tak o większości z nich nie jesteśmy informowani. Pożar w naszych warunkach to najgroźniejszy żywioł, dlatego ten artykuł poświęcony jest praktycznemu spojrzeniu na rolę i zadania hotelarzy oraz narzędzia, jakie są dostępne w zapewnieniu bezpieczeństwa w hotelach.
Z danych Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej wynika, że w 2013 roku w kategorii hotele, motele, pensjonaty, domy wczasowe, było 172 pożarów. W zeszłym roku skontrolowano ok. 3,5 tys. obiektów i ujawiono ponad 4,8 tys. nieprawidłowości. Niestety nie ma informacji na temat przyczyn i konsekwencji pożarów w hotelach. Przyjrzyjmy się zatem innym dostępnym źródłom. Najlepiej opracowane dane należą do National Fire Protection Association (Narodowy Związek Ochrony Przeciwpożarowej) w USA. W kategorii Hotele i Motele w latach 2006-2010 odnotowywano średnio rocznie 3,7 tys. pożarów, w których ginęło 12 osoób, 143 było rannych i powodowały one 127 mln dolarów strat.
Główne przyczyny pożarów w hotelach i motelach to:
– kuchnia i gastronomia – 45 proc.
– materiały łatwopalne – 10 proc.
– ogrzewanie – 9 proc.
– pralnia (suszarki, pralki) – 9 proc.
– podpalenia – 8 proc.
– elektryka – 6 proc.
– inne – 12 proc.
Powyższą informację należy rozpatrywać jeszcze w kontekście strat: pożary związane z kuchnią i gotowaniem są w 97 proc. pożarami małymi i ograniczonymi. Pożary spowodowane materiałami łatwopalnymi są odpowiedzialne za 79 proc. przypadków śmiertelnych. Ponad 90 proc. wypadków śmiertelnych spowodowanych jest zatruciem tlenkiem węgla, ponad 70 proc. ofiar ginie w pokojach. Jak to wygląda w Unii Europejskiej? Najbardziej wiarygodną informacją o liczbie pożarów hotelowych w krajach Unii Europejskiej są dane zebrane od Związku Operatorów Turystyki, którzy jak wiadomo ponoszą ogromną odpowiedzialność za to, co się dzieje w trakcie imprez i wycieczek przez nich sprzedawanych. Tym samym informacje o poziomie bezpieczeństwa hoteli i o pożarach są bardzo szczegółowe. Wynika z nich, że na terenie Unii rocznie wybucha średnio ok. 6,6 tys. pożarów, których przyczyny rozkładają się statystycznie bardzo podobnie jak w USA. Managment, Building, System Methodology Najbardziej popularny wśród hoteli w UE jest dokument zwany MBS (Managment, Building, System) Methodology wypracowany przez HOTREC (konfederacja krajowych stowarzyszeń hoteli i restauracji w Unii Europejskiej) po konsultacjach z szerokim gronem specjalistów z branż hotelarskiej, organizatorów turystyki i bezpieczeństwa pożarowego oraz odpowiadających im komisji europejskich. Celem tego dokumentu jest przedstawienie hotelom rekomendacji, standardów i praktycznej wiedzy dotyczącej wszystkich aspektów bezpieczeństwa pożarowego. Jest on dostępny na stronach internetowych HOTREC. Nie jest to akt o mocy prawnej, ale dający wytyczne z praktycznego punktu widzenia oraz komfort w całościowym zrozumieniu tematu. Posługuję się tym dokumentem jako pewnym wyznacznikiem w zarządzaniu, ponieważ nie ma innego tak kompleksowego opracowania. Kwestie techniczne budynku i systemów nie są tematem tego artykułu, zainteresowanych zagłębieniem się w nie zachęcam do zapoznania się ze źródłowymi materiałami HOTREC-u. Oto podstawowe zadania zarządzających hotelem, które opatrzyłam komentarzami na podstawie swoich do [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
A macie jakieś pogotowie elektryczne w Krakowie w ramach stałej współpracy?
Coś takiego – https://elektrykwkrakowie.com.pl/calodobowe-usuwanie-awarii-w-mieszkaniach-i-lokalach-uslugowych/ ?
W sensie wzywasz i przyjeżdżają w określonym czasie?