Parytet cenowy pod lupą UOKiK

Autor: Krzysztof Szadurski
Wkrótce do grona urzędów antymonopolowych badających legalność parytetu cenowego stosowanego przez Booking.com, Expedię czy HRS dołączy polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W październiku Hotele Warszawskie Syrena złożyły zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania przez te podmioty praktyk ograniczających konkurencję. Parytet cenowy (rate parity) narzucany hotelom przez internetowe portale rezerwacyjne (online travel agents) jest nielegalny, bo ogranicza konkurencję i narusza interesy konsumentów. Ugruntował się dzięki, zakazanym wprost przez prawo demokratycznych krajów, porozumieniom ustalającym ceny minimalne. Stronie takiego porozumienia grozi sankcja w postaci kary do 10 proc. rocznego przychodu. Ale OTA to ignorują dopóki urzędy antymonopolowe nie zmuszą ich do zaniechania zabronionych praktyk. Hotele zaś siedzą cicho, bo boją się odwetu ze strony OTA lub współodpowiedzialności jako uczestnicy porozumień ustalających ceny minimalne. OTAs ograniczyły konkurencję Porozumienia ustalające ceny minimalne to w naszym przypadku klauzule w umowach hoteli z OTAs, nakazujące hotelom zapewnić im najniższe ceny i najkorzystniejsze pozostałe warunki rezerwacji usług hotelowych (dostępność pokoi, anulowanie rezerwacji, pakiety promocyjne itp.). Nigdzie w sieci poza OTA hotele nie mogą oferować taniej swoich usług, nawet na własnych stronach. Zaś wymóg zapewnienia pozacenowych najkorzystniejszych warunków rezerwacji służy utrzymaniu parytetu produktowego, co ma zapobiegać dystrybucji na własnych stronach hoteli lub gdzie indziej w internecie ofert specjalnych i promocyjnych pakietów (śniadanie i internet gratis, upgrade itp.), które byłyby atrakcyjniejsze niż u OTA. Sankcją za nieprzestrzeganie tych klauzul umownych jest czasowe zawieszenie ofert na portalu, a nawet zerwanie umowy, co OTA wielokrotnie praktykowały. Hotele współpracujące z takimi portalami, świadomie lub nie, rezygnują z konkurowania ceną w internecie i tracą kontrolę nad swoją polityką cenową oraz kontakt z klientem. Parytet cenowy w dystrybucji online umożliwił portalom rezerwacyjnym zbudowanie globalnego oligopolu i zepchnięcie hoteli do roli podwykonawców , OTAs ograniczyły konkurencję choć formalnie OTA są tylko pośrednikami hoteli w sprzedaży ich usług. Postępująca dominacja kilku OTA, kontrolujących już 90 proc. rynku, wiąże się ze stale rosnącymi prowizjami, [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *