Autor: Cezary Sarnecki
Zasoby ludzkie są największym kapitałem przedsiębiorstwa i zarazem jego największym kosztem. Szczególnie odnosi się to do przedsiębiorstw usługowych, do których zaliczają się hotele. Czynnik ludzki tworzy największą wartość dodaną, równocześnie będąc największym nakładem dla firmy. Jak zatem analizować i monitorować prawidłowe relacje pomiędzy tym, co czynnik ten wytwarza, a jego kosztem?
Dotychczasowa, X wersja USALI nie poświęcała wiele uwagi analizie czynnika ludzkiego. Zalecano jedynie stosowanie kilku wskaźników:
• udziału kosztów osobowych (Labour Cost – LC) w przychodach hotelu lub też udziału kosztów osobowych danego departamentu operacyjnego do przychodów w tym departamencie;
• wartości kosztów osobowych przypadających na jeden wolny pokój (Labour Cost per Available Room – LC PAR);
• wartości kosztów osobowych przypadających na jeden zajęty pokój (Labour Cost per Operating Room – LC POR). W XI wersji USALI postanowiono znaczną uwagę poświęcić analizie czynnika ludzkiego. Wynik hotelu jest bowiem bardzo wrażliwy na wzrost kosztów osobowych nie pozostających w korelacji ze wzrostem wydajności pracy. Przed omówieniem metod analizy kosztów osobowych, poświęcimy trochę uwagi zasadom ich ewidencji ze wskazaniem różnic pomiędzy X a XI wersją USALI.
Ewidencja kosztów osobowych
Zgodnie z USALI, pozycje kosztów osobowych dzielone są na dwie grupy – wynagrodzenia oraz świadczenia pracownicze. W XI wersji USALI koszty wynagrodzeń są ewidencjonowane w następujących kategoriach:
a) koszty wynagrodzeń kadry kierowniczej – wyodrębnienie to jest nowością w XI wersji USALI. W wersji X wynagrodzenia kadry kierowniczej były ewidencjonowane łącznie z wynagrodzeniami pracowników operacyjnych (non-management);
b) koszty wynagrodzeń pracowników operacyjnych (nonmanagement) – w tym koszty wynagrodzeń podstawowych, nadgodzin, dodatków za pracę w godzinach nocnych, umów zleceń, które powstały wyłącznie w wyniku pracy w tym departamencie. Koszty wynagrodzeń i umów zleceń powstałych z tytułu pracy pracowników własnych w innym departamencie powinny zostać tam alokowane;
c) koszty kontraktów, outsourcingu i leasingu pracowniczego – w tej kategorii ewidencjonowane są koszty, które powstały w wyniku zatrudnienia osób trzecich (nie pracowników własnych). W X wersji USALI koszty kontraktów, outsourcingu i leasingu pracowniczego były ewidencjonowane łącznie w pozycji koszty wynagrodzeń;
d) koszty premii i innych systemów motywacyjnych – które powstają w związku z kosztami pracy ewidencjonowanymi w punkcie a) i b) Oznacza to, że ewidencjonuje się tu koszty premii i dodatków, które powstały wyłącznie w wyniku pracy w tym departamencie. Koszty premii i innych systemów motywacyjnych, które powstały z tytułu pracy pracowników własnych w innym departamencie, powinny zostać tam alokowane. W X wersji USALI koszty premii były ewidencjonowane łącznie w pozycji koszty wynagrodzeń;
e) opłaty za serwis – opłata za serwis nie ma nic wspólnego z napiwkami. Jest to stała opłata, zamieszczona w cenniku usług i pobierana przez hotel. Może to być np. opłata za obsługę w gastronomii, która jest wyszczególniona i doliczona do rachunku go [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz