Autor: Wioletta Kastrau
Autorka jest dyrektorem handlowym ComfortExpress,
nowo tworzonej w Polsce sieci franczyzowej hoteli i restauracji
Podróżując po Polsce trudno nie zauważyć dysproporcji w liczbie sieci hotelowych, szczególnie w grupie hoteli ekonomicznych, w porównaniu z Europą Zachodnią, o USA nie wspominając. W Polsce sieci istnieją i owszem, ale tworzą je głównie hotele 4- i 5-gwiazdkowe. W segmencie ekonomicznym sieci dopiero powstają. Czym jest franczyza, w czym tkwi idea sieci, co to oznacza dla właściciela obiektu i jakie korzyści przynosi przystąpienie do sieci?
Co to jest franczyza
Najprostsza definicja mówi, że franczyza to forma współpracy niezależnych prawnie i finansowo podmiotów, w ramach której franczyzodawca udziela licencji na markę oraz przekazuje wiedzę o prowadzeniu biznesu w ciągu całego okresu obowiązywania umowy, a franczyzobiorca przestrzega wspólnych dla całej sieci zasad prowadzenia biznesu i ponosi opłaty franczyzowe. Założenia sieci zrzeszających obiekty hotelowe i gastronomiczne są z reguły następujące: - długookresowa, trwała, ciągła i partnerska współpraca, - wspólna koncepcja biznesowa przekazywana przez franczyzodawcę, a realizowana przez franczyzobiorców, - jednolite wymogi dotyczące wyposażenia obiektu, jakości świadczonych usług, standardu obsługi, często też cen, - ustandaryzowane produkty i usługi wyróżniające obiekt i decydujące o przynależności do sieci, - wspólna marka, znak graficzny, obrandowanie obiektów, - sieciowy system rezerwacyjny i centralny system informatyczny wspomagający zarządzanie obiektami, - niezależność gospodarcza, prawna i organizacyjna franczyzobiorcy względem franczyzodawcy.
Co daje franczyzodawca
Właściciel obiektu przystępując do sieci liczy na określone korzyści. Podstawową korzyścią ma być oczywiście zapewnienie lub zwiększenie obłożenia, a co za tym idzie przychodów zarówno z działalności hotelarskiej jak i gastronomicznej. Istotnym czynnikiem mającym na to wpływ jest zapewnienie przez franczyzodawcę szeroko pojętego marketingu oraz promowanie sieci zarówno na rynku indywidualnym jak i korporacyjnym.
nowo tworzonej w Polsce sieci franczyzowej hoteli i restauracji
Podróżując po Polsce trudno nie zauważyć dysproporcji w liczbie sieci hotelowych, szczególnie w grupie hoteli ekonomicznych, w porównaniu z Europą Zachodnią, o USA nie wspominając. W Polsce sieci istnieją i owszem, ale tworzą je głównie hotele 4- i 5-gwiazdkowe. W segmencie ekonomicznym sieci dopiero powstają. Czym jest franczyza, w czym tkwi idea sieci, co to oznacza dla właściciela obiektu i jakie korzyści przynosi przystąpienie do sieci?
Co to jest franczyza
Najprostsza definicja mówi, że franczyza to forma współpracy niezależnych prawnie i finansowo podmiotów, w ramach której franczyzodawca udziela licencji na markę oraz przekazuje wiedzę o prowadzeniu biznesu w ciągu całego okresu obowiązywania umowy, a franczyzobiorca przestrzega wspólnych dla całej sieci zasad prowadzenia biznesu i ponosi opłaty franczyzowe. Założenia sieci zrzeszających obiekty hotelowe i gastronomiczne są z reguły następujące: - długookresowa, trwała, ciągła i partnerska współpraca, - wspólna koncepcja biznesowa przekazywana przez franczyzodawcę, a realizowana przez franczyzobiorców, - jednolite wymogi dotyczące wyposażenia obiektu, jakości świadczonych usług, standardu obsługi, często też cen, - ustandaryzowane produkty i usługi wyróżniające obiekt i decydujące o przynależności do sieci, - wspólna marka, znak graficzny, obrandowanie obiektów, - sieciowy system rezerwacyjny i centralny system informatyczny wspomagający zarządzanie obiektami, - niezależność gospodarcza, prawna i organizacyjna franczyzobiorcy względem franczyzodawcy.
Co daje franczyzodawca
Właściciel obiektu przystępując do sieci liczy na określone korzyści. Podstawową korzyścią ma być oczywiście zapewnienie lub zwiększenie obłożenia, a co za tym idzie przychodów zarówno z działalności hotelarskiej jak i gastronomicznej. Istotnym czynnikiem mającym na to wpływ jest zapewnienie przez franczyzodawcę szeroko pojętego marketingu oraz promowanie sieci zarówno na rynku indywidualnym jak i korporacyjnym.
Franczyza rządzi w hotelarstwie
Franczyza jest najpopularniejszą formą prowadzenia działalności hotelarskiej na Zachodzie. Największa marka hotelowa na świecie - Best Western, która skupia 4 tys. obiektów w ponad 80 krajach, działa wyłącznie na zasadzie franczyzy. Wszystkie hotele pod tą nazwą są zarządzane niezależnie i stanowią własność prywatnych inwestorów. W Polsce działa siedem hoteli tej marki, włącznie z budowanym w
[...]
Franczyza jest najpopularniejszą formą prowadzenia działalności hotelarskiej na Zachodzie. Największa marka hotelowa na świecie - Best Western, która skupia 4 tys. obiektów w ponad 80 krajach, działa wyłącznie na zasadzie franczyzy. Wszystkie hotele pod tą nazwą są zarządzane niezależnie i stanowią własność prywatnych inwestorów. W Polsce działa siedem hoteli tej marki, włącznie z budowanym w
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz