Autor: Marcin Zaskurski
Autor jest konsultantem w firmie
TPA Horwath
Hotelowe podatki, cz. 4
Optymalizacja podatkowa utożsamiana jest zazwyczaj z oszczędnościami w zakresie podatków dochodowych. Jednak można ją również przeprowadzać w odniesieniu do przepływów pieniężnych związanych z podatkiem VAT, a także z podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC). Zgodnie z ogólną zasadą, obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, natomiast jeżeli muszą być one potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia, nie później jednak niż w siódmym dniu od wydania towaru lub wykonania usługi.
Moment powstania obowiązku
Dzięki takiej konstrukcji przepisu możliwe jest optymalizowanie przepływów pieniężnych w zakresie VAT. Ma to miejsce w szczególności wówczas, gdy występuje nadwyżka podatku należnego nad naliczonym i tym samym musimy wyłożyć realne pieniądze na zapłatę podatku w danym okresie rozliczeniowym. W przypadku usług hotelarskich optymalizacja w zakresie VAT może polegać na odpowiednim ustaleniu momentu wykonania usługi i tym samym powstania obowiązku podatkowego w VAT. Za moment ten można uznać wymeldowanie się gościa z hotelu.
W praktyce dopuszczalne jest również uznanie, że usługa hotelarska jest częściowo wykonywana po każdej dobie hotelowej. Zatem przy założeniu, że usługa noclegowa wykonana jest w momencie wymeldowania gościa hotelowego, usługi świadczone w ostatnich dniach danego miesiąca lub na przełomie miesięcy mogą kreować obowiązek podatkowy w VAT w miesiącu następnym. Przykładowo, jeśli podatnik wykonuje usługę hotelarską 27 maja i w tym samym dniu wystawi fakturę, obowiązek podatkowy powstanie w maju, więc podatek będzie musiał zostać zapłacony do 25 czerwca. Jednak gdy podatnik uzgodni ze swoim kontrahentem, że faktura zostanie wystawiona kilka dni później (wciąż zgodnie z odpowiednimi przepisami), to obowiązek podatkowy powstanie w czerwcu i tym samym podatek będzie mógł zostać zapłacony do 25 lipca.
W bardzo podobny sposób można optymalizować płatności VAT w przypadku usług, dla których ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, np. świadczenia usług najmu, dzierżawy czy sprzedaży praw i uprawnień lub udzielenia licencji. W tym momencie obowiązek podatkowy powstaje w chwili otrzymania zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Zatem analogicznie jak w przypadku wystawiania faktur, podatnik może zagwarantować sobie w umowie z kontrahentem termin płatności przypadający na początek następnego miesiąca, zamiast na koniec bieżącego, i tym samym uzyskać możliwość przesunięcia momentu podatkowego w VAT o miesiąc.
Hotelowe podatki, cz. 4
Optymalizacja podatkowa utożsamiana jest zazwyczaj z oszczędnościami w zakresie podatków dochodowych. Jednak można ją również przeprowadzać w odniesieniu do przepływów pieniężnych związanych z podatkiem VAT, a także z podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC). Zgodnie z ogólną zasadą, obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, natomiast jeżeli muszą być one potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia, nie później jednak niż w siódmym dniu od wydania towaru lub wykonania usługi.
Moment powstania obowiązku
Dzięki takiej konstrukcji przepisu możliwe jest optymalizowanie przepływów pieniężnych w zakresie VAT. Ma to miejsce w szczególności wówczas, gdy występuje nadwyżka podatku należnego nad naliczonym i tym samym musimy wyłożyć realne pieniądze na zapłatę podatku w danym okresie rozliczeniowym. W przypadku usług hotelarskich optymalizacja w zakresie VAT może polegać na odpowiednim ustaleniu momentu wykonania usługi i tym samym powstania obowiązku podatkowego w VAT. Za moment ten można uznać wymeldowanie się gościa z hotelu.
W praktyce dopuszczalne jest również uznanie, że usługa hotelarska jest częściowo wykonywana po każdej dobie hotelowej. Zatem przy założeniu, że usługa noclegowa wykonana jest w momencie wymeldowania gościa hotelowego, usługi świadczone w ostatnich dniach danego miesiąca lub na przełomie miesięcy mogą kreować obowiązek podatkowy w VAT w miesiącu następnym. Przykładowo, jeśli podatnik wykonuje usługę hotelarską 27 maja i w tym samym dniu wystawi fakturę, obowiązek podatkowy powstanie w maju, więc podatek będzie musiał zostać zapłacony do 25 czerwca. Jednak gdy podatnik uzgodni ze swoim kontrahentem, że faktura zostanie wystawiona kilka dni później (wciąż zgodnie z odpowiednimi przepisami), to obowiązek podatkowy powstanie w czerwcu i tym samym podatek będzie mógł zostać zapłacony do 25 lipca.
W bardzo podobny sposób można optymalizować płatności VAT w przypadku usług, dla których ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, np. świadczenia usług najmu, dzierżawy czy sprzedaży praw i uprawnień lub udzielenia licencji. W tym momencie obowiązek podatkowy powstaje w chwili otrzymania zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Zatem analogicznie jak w przypadku wystawiania faktur, podatnik może zagwarantować sobie w umowie z kontrahentem termin płatności przypadający na początek następnego miesiąca, zamiast na koniec bieżącego, i tym samym uzyskać możliwość przesunięcia momentu podatkowego w VAT o miesiąc.
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz