Outsourcing – przelotna moda czy trwała tendencja?

Autor: Zbyszek Bugaj
Nazwa outsourcing pochodzi z języka angielskiego (ang. outside-resource-using) i oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Dla przedsiębiorstw hotelowych z jednej strony jest szansą na oszczędności, z drugiej – na poprawę jakości świadczonych usług.

W swojej istocie outsourcing polega na przekazywaniu zadań, funkcji i procesów do realizacji zewnętrznej firmie wyspecjalizowanej w danej dziedzinie. Dzięki temu przedsiębiorstwa (różnych branż) korzystające z outsourcingu mogą skupić się na swojej działalności podstawowej. Dlateg  również i hotelarze coraz częściej decydują się „wyrzucić na zewnątrz” (jak często w skrócie charakteryzuje się outsourcing) część własnych zadań. Podkreślić należy, że outsourcing ma charakter długoterminowy, w przeciwieństwie do umowy zlecenia tworzy trwałą więź pomiędzy firmami. Nie jest to wyłącznie relacja dostawca-odbiorca, lecz układ partnerski, w którym obie strony realizują swoje cele biznesowe, czyli: osiągnięcie zysku.

Tradycyjny i greenfield

Specjaliści wyróżniają dwa typy outsourcingu: tradycyjny i tzw. greenfield. W przypadku tego pierwszego pewne zadania pracowników hotelu (np. sprzątanie) przechodzą do zakresu obowiązków firmy zewnętrznej. Firma ta identyfikuje potrzeby obiektu i zatrudnia pracowników do określonych zadań. Mogą to być te same osoby, które poprzednio wykonywały dane prace dla hotelu.
    W outsourcingu typu greenfield hotel lub przedsiębiorstwo hotelowe zmienia sposób prowadzenia biznesu bez najmowania personelu w firmie zewnętrznej. Podpisuje jedynie umowę z firmą zewnętrzną na obsługę zadań i funkcji, których wcześniej w hotelu nie było, np. bezprzewodowy internet.

Co i kiedy outsourcować?

Dyrektorzy często myślą o transferze „brudnej” lub „nudnej” roboty do firm zewnętrznych, ponieważ w zamian mogą zająć się naprawdę ważną – w ich mniemaniu – sprawą, czyli zarządzaniem hotelem. Nieco mniej entuzjastycznie (i słusznie) podchodzą jednak do tego, że mogliby utracić kontrolę nad sposobem, w jaki ta delegowana praca jest wykonywana. W hotelu sposób obsługi w restauracji czy zawartość menu są przecież niemal tak samo ważne, jak prowadzenie hotelu i jakość serwisu części hotelowej!
    Tradycyjny outsourcing stosowany jest wówczas, gdy dostępne zasoby zewnętrzne są wyższe  jakości lub tańsze od wewnętrznych. Outsourcingiem można o [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Jedna odpowiedź do “Outsourcing – przelotna moda czy trwała tendencja?”

  1. miriam pisze:

    Księgowość nie jest dobrym pomysłem. Za każdy ruch płacimy krocie i nie mamy nic na już. Firma kosztuje więcej niż pracownicy na miejscu, a poza tym na zewnątrz wychodzą bardzo ważne informacje nt prowadzenia i kondycji hotelu nt. przychodów, kosztów itp.
    Bardzo zły pommysł. Nie polecam sami zrezygnowaliśmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *