Autor: Krzysztof Maćkowiak
Oto kilka informacji uzyskanych od personelu (najlepsze źródło informacji) wykonującego w firmie usługę sprzątania pokoi, podłóg, powierzchni publicznych itd. Począwszy od pokoi hotelowych: co ułatwia zdecydowanie pracę pokojowej, a jakie elementy wykluczyłaby z zakresu swoich obowiązków.
Oto najbardziej miarodajne odpowiedzi, odpowiedzi praktyków. Z czego by zrezygnowali, aby usprawnić proces sprzątania, również pod względem jego efektywności?
Co wprowadzić
– w pokojach standardowych brak szklanek (jednorazowe kubki plastikowe nie wymagają mycia w zmywarkach),
– karnisze, firanki z agrafkami, nie za długie (ułatwienie przy odkurzaniu wykładziny),
– szafa na ubrania do samego sufitu, bez szyby (nie trzeba skakać po drabinie, a w najgorszym wypadku krzesłach), półki na ubrania z możliwością sięgnięcia ręką,
– bagażnik płaski,
– matowe meble bez połysku (nie widać smug),
– łóżka na kółkach (łatwość w przesuwaniu i odkurzaniu pod łóżkami),
– drewniane zagłówki (estetyka ścian),
– okna otwierane do środka (nie potrzeba firmy alpinistycznej, tańszy koszt – szyby umyje personel),
– telewizor podwieszany (nie potrzeba szafki, mniej elementów do wycierania kurzu),
– narzuty na łózka jak najmniejsze (duża narzuta to dodatkowy czas na wyprofilowanie, więcej też siły trzeba włożyć w ułożenie),
– lustra w pokojach powieszone jak najniżej (nie trzeba używać drabinek lub wcześniej wymienionych krzeseł, niezgodnych zresztą z przepisami BHP),
– oświetlenie sufitowe halogenowe (nie trzeba odkręcać i czyścić w środku),
– lampki biurkowe i nocne z łatwo zmywalnych materiałów,
– w pokojach hotelowych wykładzina (nie panel, drewno lub inne ustrojstwo, które wymaga dodatkowego sprzętu: mopa, wiaderka), a najlepiej we wzorki (cytując pokojową, „nie widać drobnych niedociągnięć związanych z odkurzaniem pokoju”),
– tekstylia i pościel bez guzików, zamków (szybsza zmiana pościeli),
– jak najmniejsza ilość bibelotów do wycierania, czyszczenia, które wymagają dłuższego skupienia i uwagi w trakcie pracy,
– rozmieszczenie kontaktów, gniazdek – łatwy dostęp,
– lodówki – nie, chłodziarki – tak (lodówki trzeba odmrażać).
Łazienki
– podwieszane urządzenia sanitarne (łatwość w sprzątaniu – brak zakamarków),
– kabiny prysznicowe – szkło matowe,
– jak najmniejsza ilość glazury, glazura matowa nie wymaga polerowania po umyciu, nie widać tak zacieków,
– lustra na odpowiedniej wysokości od umywalki (nie widać zachlapania po porannej toalecie gościa),
– płaskie kaloryfery (łatwość w utrzymaniu czystości),
– jak najmniejsza ilość silikonu (w późniejszym czasie nie będzie trzeba ponownie silikonować).
Ciągi komunikacyjne, część noclegowa
– odpowiednia szerokość (dwa wózki hotelowe muszą się mijać bezproblemowo) na korytarzu,
– wykładzina dywanowa (ciche poruszanie się w godzinach nocnych),
– winda towarowa (odpowiednia szerokość, najlepiej na dwa wózki hotelowe + personel),
– lokalizacja pokoi bez półpięter, gdzie nie dochodzi winda, lub obniżonych poziomów (łatwy dostęp wózkiem hotelowym),
– rozmieszczenie instalacji elektrycznej – kontaktów (ułatwiające odkurzanie, podłączenie maszyn),
– jak najmniejsza liczba przeszkleń – drzwi,
– rozmieszczenie brudowników i magazynów czystej pościeli, pozwalające na szybki dostęp w celu zaopatrzenia, zdania pościeli. Ewentualnie magazyny centralne na brudną i czystą pościel (ułatwienie w rozliczaniu personelu z ilości pobranej i zdanej pościeli).
Część ogólnodostępna
– powierzchnia łatwo zmywalna typu marmur, granit itp. (możliwość używania maszyn do sprzątania, które zbierają brud, mycie mopem jest doraźne i dobre na krótka metę) jasny kolor podłoża (w okresie zimowym nie widać w takim stopniu wychodzącej soli),
– meble klasyczne, ciemna tapicerka,
– toalety ogólnodostępne, podobnie jak w pokojach hotelowych (ale na przykład brak suszarek, tylko ręcznik, podajniki na papier toaletowy, a nie jednorazowe rolki, automatyczne odświeżacze, neutralizatory powietrza),
– jak najmniejsza liczba bibelotów do sprzątania, wycierania, płaskie powierzchnie,
– w okresie zimowym możliwość rozkładania dodatkowych mat wejściowych.
Personel
Należałoby pamiętać jeszcze o personelu który będzie pracował na tych powierzchniach – zaplecze socjalne:
– szatnia (koniecznie wentylacja),
– stołówka,
– węzeł sanitarny, prysznice,
– pomieszczenie odpraw,
– pomieszczenia magazynowe na sprzęt, maszyny, środki czystości,
– dodatkowe ujęcie wody, które umożliwi łatwe napełnienie maszyn, wiaderek,
– dodatkowa kanalizacja na wylewanie brudnej wody z maszyn,
– pralka na mopy, szmatki, a co za tym idzie pomieszczenie na suszenie tych rzeczy, najlepiej wentylowane.
Wyposażenie personelu
– wózki serwisowe z dwoma wiadrami – brudna i czysta woda ze środkiem do sprzątania,
– odpowiednia chemia specjalnie dla sprzątanych powierzchni, sanitariaty, powierzchnie zmywalne (posadzka, glazura), dodatkowo preparaty do dezynfekcji powierzchni,
– materiały eksploatacyjne typu gąbki, ścierki z mikrofazy, mikrofibry, w dzisiejszych czasach posiadają wiele kolorów. Zazwyczaj kolor ścierki dopasowywany jest do produktów chemicznych, tzn.
I) kolor różowy – czyszczenie bieżące sanitariatów,
II ) kolor niebieski – mycie powierzchni szklanych,
III ) kolor zielony – czyszczenie powierzchni zmywalnych,
IV) kolor żółty – dezynfekcja powierzchni zmywalnych.
Personel sprzątający wychodząc w swój rejon działania powinien być tak wyposażony w środki czyszczące, żeby wykonywać swoje czynności bez potrzeby ponownego udawania się do magazynków ze środkami, bo to strata czasu.
Chemia, przygotowana na każdą ewentualność i potrzebę. Zdecydowanie najtańszym rozwiązaniem dla właściciela hotelu jest zakup środków czystości w tak zwanych koncentratach (jedynym mankamentem jest konieczność zainstalowania stacji dozującej oraz wyregulowanie jej na odpowiedne stężenie produktów). Dokumentacja związana z wszelkimi produktami do sprzątania musi być przechowywana u osób nadzorujących sprzątanie (do wglądu dla Sanepidu). Najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie księgi obiektu, w której znajdują się karty charakterystyki produktów, procedury sprzątania, ewidencja przeszkolonego personelu.
Sprzęt niezbędny do prawidłowego funkcjonowania obiektu hotelowego
– Wózki hotelowe + odkurzacz do wózka (jeden wózek z odkurzaczem dla jednej osoby sprzątającej pokoje. Założenie dla 100 jednostek mieszkalnych to 6-7 wózków hotelowych + 6-7 odkurzaczy),
– odkurzacz piorący (dobrej jakości o dużej mocy zassania mokrej wody),
– szorowarka do prania wykładzin (jedna sztuka w zupełności wystarczy, sprzęt używany okresowo),
– odkurzacz wodny (jedna sztuka),
– maszyna do czyszczenia powierzchni zmywalnych (jedna, można dopasować wydajność maszyny do sprzątanej powierzchni),
– drabiny,
– wózki transportowe na brudną pościel,
– wózki transportowe na czystą pościel,
– wózki serwisowe dla służb sprzątających powierzchnie ogólnodostępne (jeden wózek, w zależności od liczby personelu i organizacji pracy) + odkurzacz.
Outsourcing – tak czy nie?
Niewielka liczba hotelarzy korzysta z k [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz