Jak utrzymać czysty hotel ?

Autor: Krzysztof Maćkowiak
Oto kilka informacji uzyskanych od personelu (najlepsze źródło informacji) wykonującego w firmie usługę sprzątania pokoi, podłóg, powierzchni publicznych itd. Począwszy od pokoi hotelowych: co ułatwia zdecydowanie pracę pokojowej, a jakie elementy wykluczyłaby z zakresu swoich obowiązków. Oto najbardziej miarodajne odpowiedzi, odpowiedzi praktyków. Z czego by zrezygnowali, aby usprawnić proces sprzątania, również pod względem jego efektywności? Co wprowadzić – w pokojach standardowych brak szklanek (jednorazowe kubki plastikowe nie wymagają mycia w zmywarkach), – karnisze, firanki z agrafkami, nie za długie (ułatwienie przy odkurzaniu wykładziny), – szafa na ubrania do samego sufitu, bez szyby (nie trzeba skakać po drabinie, a w najgorszym wypadku krzesłach), półki na ubrania z możliwością sięgnięcia ręką, – bagażnik płaski, – matowe meble bez połysku (nie widać smug), – łóżka na kółkach (łatwość w przesuwaniu i odkurzaniu pod łóżkami), – drewniane zagłówki (estetyka ścian), – okna otwierane do środka (nie potrzeba firmy alpinistycznej, tańszy koszt – szyby umyje personel), – telewizor podwieszany (nie potrzeba szafki, mniej elementów do wycierania kurzu), – narzuty na łózka jak najmniejsze (duża narzuta to dodatkowy czas na wyprofilowanie, więcej też siły trzeba włożyć w ułożenie), – lustra w pokojach powieszone jak najniżej (nie trzeba używać drabinek lub wcześniej wymienionych krzeseł, niezgodnych zresztą z przepisami BHP), – oświetlenie sufitowe halogenowe (nie trzeba odkręcać i czyścić w środku), – lampki biurkowe i nocne z łatwo zmywalnych materiałów, – w pokojach hotelowych wykładzina (nie panel, drewno lub inne ustrojstwo, które wymaga dodatkowego sprzętu: mopa, wiaderka), a najlepiej we wzorki (cytując pokojową, „nie widać drobnych niedociągnięć związanych z odkurzaniem pokoju”), – tekstylia i pościel bez guzików, zamków (szybsza zmiana pościeli), – jak najmniejsza ilość bibelotów do wycierania, czyszczenia, które wymagają dłuższego skupienia i uwagi w trakcie pracy, – rozmieszczenie kontaktów, gniazdek – łatwy dostęp, – lodówki – nie, chłodziarki – tak (lodówki trzeba odmrażać). Łazienki – podwieszane urządzenia sanitarne (łatwość w sprzątaniu – brak zakamarków), – kabiny prysznicowe – szkło matowe, – jak najmniejsza ilość glazury, glazura matowa nie wymaga polerowania po umyciu, nie widać tak zacieków, – lustra na odpowiedniej wysokości od umywalki (nie widać zachlapania po porannej toalecie gościa), – płaskie kaloryfery (łatwość w utrzymaniu czystości), – jak najmniejsza ilość silikonu (w późniejszym czasie nie będzie trzeba ponownie silikonować). Ciągi komunikacyjne, część noclegowa – odpowiednia szerokość (dwa wózki hotelowe muszą się mijać bezproblemowo) na korytarzu, – wykładzina dywanowa (ciche poruszanie się w godzinach nocnych), – winda towarowa (odpowiednia szerokość, najlepiej na dwa wózki hotelowe + personel), – lokalizacja pokoi bez półpięter, gdzie nie dochodzi winda, lub obniżonych poziomów (łatwy dostęp wózkiem hotelowym), – rozmieszczenie instalacji elektrycznej – kontaktów (ułatwiające odkurzanie, podłączenie maszyn), – jak najmniejsza liczba przeszkleń – drzwi, – rozmieszczenie brudowników i magazynów czystej pościeli, pozwalające na szybki dostęp w celu zaopatrzenia, zdania pościeli. Ewentualnie magazyny centralne na brudną i czystą pościel (ułatwienie w rozliczaniu personelu z ilości pobranej i zdanej pościeli). Część ogólnodostępna – powierzchnia łatwo zmywalna typu marmur, granit itp. (możliwość używania maszyn do sprzątania, które zbierają brud, mycie mopem jest doraźne i dobre na krótka metę) jasny kolor podłoża (w okresie zimowym nie widać w takim stopniu wychodzącej soli), – meble klasyczne, ciemna tapicerka, – toalety ogólnodostępne, podobnie jak w pokojach hotelowych (ale na przykład brak suszarek, tylko ręcznik, podajniki na papier toaletowy, a nie jednorazowe rolki, automatyczne odświeżacze, neutralizatory powietrza), – jak najmniejsza liczba bibelotów do sprzątania, wycierania, płaskie powierzchnie, – w okresie zimowym możliwość rozkładania dodatkowych mat wejściowych. Personel Należałoby pamiętać jeszcze o personelu który będzie pracował na tych powierzchniach – zaplecze socjalne: – szatnia (koniecznie wentylacja), – stołówka, – węzeł sanitarny, prysznice, – pomieszczenie odpraw, – pomieszczenia magazynowe na sprzęt, maszyny, środki czystości, – dodatkowe ujęcie wody, które umożliwi łatwe napełnienie maszyn, wiaderek, – dodatkowa kanalizacja na wylewanie brudnej wody z maszyn, – pralka na mopy, szmatki, a co za tym idzie pomieszczenie na suszenie tych rzeczy, najlepiej wentylowane. Wyposażenie personelu – wózki serwisowe z dwoma wiadrami – brudna i czysta woda ze środkiem do sprzątania, – odpowiednia chemia specjalnie dla sprzątanych powierzchni, sanitariaty, powierzchnie zmywalne (posadzka, glazura), dodatkowo preparaty do dezynfekcji powierzchni, – materiały eksploatacyjne typu gąbki, ścierki z mikrofazy, mikrofibry, w dzisiejszych czasach posiadają wiele kolorów. Zazwyczaj kolor ścierki dopasowywany jest do produktów chemicznych, tzn. I) kolor różowy – czyszczenie bieżące sanitariatów, II ) kolor niebieski – mycie powierzchni szklanych, III ) kolor zielony – czyszczenie powierzchni zmywalnych, IV) kolor żółty – dezynfekcja powierzchni zmywalnych. Personel sprzątający wychodząc w swój rejon działania powinien być tak wyposażony w środki czyszczące, żeby wykonywać swoje czynności bez potrzeby ponownego udawania się do magazynków ze środkami, bo to strata czasu. Chemia, przygotowana na każdą ewentualność i potrzebę. Zdecydowanie najtańszym rozwiązaniem dla właściciela hotelu jest zakup środków czystości w tak zwanych koncentratach (jedynym mankamentem jest konieczność zainstalowania stacji dozującej oraz wyregulowanie jej na odpowiedne stężenie produktów). Dokumentacja związana z wszelkimi produktami do sprzątania musi być przechowywana u osób nadzorujących sprzątanie (do wglądu dla Sanepidu). Najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie księgi obiektu, w której znajdują się karty charakterystyki produktów, procedury sprzątania, ewidencja przeszkolonego personelu. Sprzęt niezbędny do prawidłowego funkcjonowania obiektu hotelowego – Wózki hotelowe + odkurzacz do wózka (jeden wózek z odkurzaczem dla jednej osoby sprzątającej pokoje. Założenie dla 100 jednostek mieszkalnych to 6-7 wózków hotelowych + 6-7 odkurzaczy), – odkurzacz piorący (dobrej jakości o dużej mocy zassania mokrej wody), – szorowarka do prania wykładzin (jedna sztuka w zupełności wystarczy, sprzęt używany okresowo), – odkurzacz wodny (jedna sztuka), – maszyna do czyszczenia powierzchni zmywalnych (jedna, można dopasować wydajność maszyny do sprzątanej powierzchni), – drabiny, – wózki transportowe na brudną pościel, – wózki transportowe na czystą pościel, – wózki serwisowe dla służb sprzątających powierzchnie ogólnodostępne (jeden wózek, w zależności od liczby personelu i organizacji pracy) + odkurzacz. Outsourcing – tak czy nie? Niewielka liczba hotelarzy korzysta z k [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *