Wejście w strefę gościnności

Autor: Igor Galas
ht_2009_04-47.jpgIgor Galas
twórca m.in. projektu hotelu Holiday Inn w Józefowie,
pracownia architektoniczna PRC Architekci


Niniejszy artykuł otwiera nowy cykl na łamach pisma "Hotelarz", będący efektem współpracy Redakcji oraz warszawskich pracowni architektonicznych PRC Design i PRC Architekci, które mają w swoim dorobku szereg projektów hotelowych. Prezentując punkt widzenia architektów, postaramy się omówić najważniejsze zagadnienia projektowe, warunkujące udany i godny zapamiętania obiekt.



W oparciu o najnowsze trendy oraz już sprawdzone rozwiązania, ilustrowane przykładami krajowych i zagranicznych hoteli, postaramy się zdefiniować najważniejsze wymogi dla różnych przestrzeni funkcjonalnych, zwracając szczególną uwagę na ich aspekty użytkowe i estetyczne. Nasz cykl przedstawimy w formie spaceru po hotelowym budynku, omawiając poszczególne jego części w takiej kolejności, w jakiej napotyka je przykładowy gość. Każdy artykuł przygotowany będzie przez innego architekta.


ht_2009_04-46.jpg


godnie ze "spacerową" logiką, pierwszy z tekstów poświęcony jest strefie wejściowej, obejmującej podjazd do hotelu, a także recepcję i holl wejściowy. Następne dotyczyć będą ogólnodostępnych części hotelu jak restauracja i lounge bar, potem zaprosimy do pokoju hotelowego z łazienką, na zaplecze rekreacyjne ze SPA, aby na zakończenie zaproponować usługi exclusiv takie jak piętra przeznaczone dla najbardziej wymagających gości biznesowych.


Nie jest przypadkiem, że potencjalni goście często podejmują decyzję o wyborze hotelu jedynie na podstawie oceny wyglądu jego strefy wejściowej. Dotyczy to nie tylko wyboru dokonywanego "z ulicy", ale także na podstawie fotografii zamieszczonych w katalogach i w materiałach internetowych. Tłumaczy to cały szereg oczekiwań ze strony operatorów i użytkowników wobec tych elementów. Próbując je usystematyzować, trzeba więc postawić pytanie: czego należałoby oczekiwać od poprawnie zdefiniowanego wejścia? Podzielmy te oczekiwania na funkcjonalno-użytkowe i reprezentacyjne.


W zależności od kategorii hotelu i zamysłu jego szefostwa, wypełnienie i wzajemne proporcje tych zadań będą zmienne. Tradycyjnie strefę wejściową hotelu stanowią następujące elementy: Ľ podjazd i wejście najczęściej zadaszone,
  • lobby, hall główny,
  • poczekalnia-lounge,
  • recepcja i front office,
  • windy.

Najważniejsze zadania funkcjonalno-użytkowe, jakie powinno spełniać wejście, to: czytelność lokalizacji i ergonomia rozumiana jako:
  • właściwa geometria podjazdu oraz stworzenie miejsca dla pojazdów osobowych i autokarów,
  • przestrzeń przedwejściowa pozwalająca na wypakowanie i zapakowanie bagażu w taki sposób, by nie kolidować z innymi użytkownikami hotelu i ulicy/placu,
  • przestrzeń potrzebna dla wejścia, powitania,
  • ochrona przed opadami,
  • właściwy poziom oświetlenia, gdy światło dzienne jest niedostateczne,
  • czytelne połączenie z lobby wejściowym i częścią recepcyjną.

Jednak poza czysto użytkową funkcją wejście powinno też od razu wprowadzać podróżnika w strefę gościnności i bezpieczeństwa. W ramach swoich zadań reprezentacyjnych ma więc być zwiastunem standardu wnętrza i poziomu obsługi - swoistą wystawą hotelu i zachętą dla gości, którzy decydują się na wynajęcie pokoju "z ulicy". Należy także pamiętać o emocjonalnych aspektach tej strefy: funkcjonuje ona jako oprawa powitań i pożegnań lub, inaczej, pierwszego wrażenia i ostatniego wspomnienia. [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *